Stichting Verliespolis daagt verzekeraars
De Stichting Verliespolis daagt de verzekeraars Fortis en Nationale-Nederlanden (ING) voor de rechter. De belangenbehartiger, een initiatief van de Vereniging Eigen Huis en de Vereniging van Effectenbezitters, neemt de stap nadat overleg met verzekeraars over zogenoemde woekerpolissen niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd.
Dat meldde Verliespolis woensdag. De stichting, die ongeveer 85.000 mensen vertegenwoordigt, vindt de problemen rond hoge kosten van beleggingsverzekeringen voor de hele branche gelden en stelt ook andere verzekeraars te zullen aanpakken. De verzekeraar Delta Lloyd werd eerder al voor de rechter gedaagd.„Helaas moet geconstateerd worden dat de posities nog steeds te ver uit elkaar liggen en elkaar op dit moment niet gaan naderen”, zei Verliespolis over de mislukte onderhandelingen. De stichting was al enige tijd met verzekeraars in gesprek, naar verluidt over een miljardenschikking. „De inzet was en blijft om op de kortst mogelijke termijn goede oplossingen te bereiken voor zo veel mogelijk mensen. Bij voorkeur zonder dat jarenlange juridische procedures nodig zijn. Op deze manier wordt de stichting echter weinig keus gelaten”, aldus Verliespolis. In Nederland zijn naar schatting rond de 6,5 miljoen beleggingsverzekeringen verkocht.
Nationale-Nederlanden betreurt het dat de gesprekken zijn afgebroken. „Onderhandelen en stappen via de juridische weg gaan niet samen. Dat is jammer, want we denken dat een oplossing sneller kan worden bereikt via onderhandelingen”, zei een woordvoerder. Fortis stelde „te weinig tijd te hebben gekregen om in het onderhandelingsproces tot elkaar te komen.” Volgens een woordvoerder gaat het namelijk om „complexe materie.”
Eerder woensdag lieten de Stichting Woekerpolis Claim (WPC) en de Vereniging Consument & Geldzaken (VGC) weten AMEV, een verzekeringsdochter van Fortis, voor de rechter te willen dagen. Volgens de belangenorganisaties deugen twee beleggingspolissen van AMEV niet. Ook hebben de belangenbehartigers een nieuwe stap gezet in een lopende procedure tegen Nationale-Nederlanden.
Vorige maand deed de Ombudsman financiële dienstverlening, Wabeke, aanbevelingen over de wijze waarop verzekeraars klanten zouden moeten compenseren voor verborgen kosten in de gewraakte polissen. Maar Verliespolis en andere consumentenorganisaties reageerden afwijzend op zijn voorstellen, omdat deze klanten onvoldoende zouden compenseren.
Afzonderlijk van de bevindingen van Wabeke heeft het ministerie van Financiën opdracht gegeven voor een feitenonderzoek naar de woekerpolissen. Uiterlijk eind april is het rapport gereed waarin via een steekproef vijftig voor consumenten herkenbare beleggingsverzekeringsproducten en de bijbehorende risico’s zijn gemeld. De publicatie van dat rapport liep al een paar keer vertraging op, wat leidde tot onvrede bij een deel van het parlement.
De onrust rond woekerpolissen heeft zijn oorsprong in een kritisch rapport van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) uit 2006. De toezichthouder meldde toen dat hoge verborgen kosten het rendement van beleggingsverzekeringen drukken. Sindsdien liggen de aanbieders onder vuur van consumenten en de politiek.