Economie

„Woekerpolis nog steeds volop te koop”

Verzekeraars verkopen nog steeds op grote schaal de zogeheten woekerpolissen.

Redactie economie
16 April 2008 11:38Gewijzigd op 14 November 2020 05:44

Dat blijkt vandaag uit een inventarisatie van de Volkskrant. De polissen zijn omstreden omdat aan die beleggingsverzekeringen, een combinatie van een verzekering en een beleggingsproduct, hoge kosten zijn verbonden waardoor het rendement vermindert.De krant bekeek de financiële bijsluiters van tientallen verzekeringen die gekoppeld zijn aan beleggingsfondsen. Onder meer DSB Bank, Delta Lloyd, RVS, Aegon, Rabobank, Fortis en Avéro Achmea voeren producten waarbij de kosten hoger uitvallen van 2,5 procent per jaar. Dit percentage noemde de Ombudsman Financiële Dienstverlening in een recent advies als maximum „redelijk.”

Deze kosten worden in mindering gebracht op het rendement. Bij een beleggingswinst van 6 procent komt het nettorendement in de buurt van de opbrengst van een spaarrekening, zo rekent de Volkskrant voor, terwijl de risico’s wel hoger zijn.

In een reactie zegt het Verbond van Verzekeraars dat de 2,5 procentsnorm niet toepasbaar is op het huidige productaanbod. Het verbond noemt transparantie als enige eis. De Consumentenbond vindt de beleggingsverzekering nog steeds te duur.

De ophef over de beleggingsverzekering speelt al enkele jaren. In 2006 constateerde de AFM dat beleggingsverzekeringen ondoorzichtig en relatief duur zijn en dat de informatie bij polissen onvolledig en soms zelfs onjuist is.

In december 2006 heeft de commissie-De Ruiter, die van het Verbond van Verzekeraars de opdracht kreeg de transparantie voor de consumenten in kaart te brengen, rapport uitgebracht over de beleggingsverzekeringen. In de productreclame moet duidelijk zijn wat de klant mag verwachten, aldus de commissie. Ook moet de klant voorgerekend krijgen wat de kosten zijn gedurende de looptijd en wat de uitstapkosten zijn.

De verzekeraars lieten weten de aanbevelingen van de commissie uit te voeren. Vanaf 1 januari zijn ze verplicht hun klanten jaarlijks een overzicht te geven over de opgebouwde waarde, de inlegde premie en de kosten van de beleggingsverzekering. Verzekeraars hebben onderling afgesproken hun klanten voor 1 april te informeren.

Vorige week bleek uit cijfers van de Vereniging Eigen Huis (VEH) dat vier op de vijf consumenten ontevreden zijn na het zien van het kostenoverzicht. Ruim 62 procent vindt dat de kosten tegenvallen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer