Invoering OV-chipkaart op de tocht
De Tweede Kamer is verdeeld over de manier waarop staatssecretaris Huizinga van Verkeer de problemen met de OV-chipkaart moet aanpakken. Invoering van die kaart per 1 januari volgend jaar lijkt onmogelijk.
Huizinga vraagt zich tenminste in een maandag aan de Kamer verstuurde brief „in alle ernst” af of genoemde datum nog haalbaar is. Aanleiding voor haar sombere conclusie is een onderzoek dat de Royal Holloway University of London voor haar heeft uitgevoerd. De universiteit onderzocht de veiligheid van de chip in de ov-kaart. Die kan volledig worden gekraakt. De universiteit stelt daarom dat de chip moet worden vervangen door een nieuwe versie. Uit een recent onderzoek door TNO kwam nog de conclusie dat vervanging pas over twee jaar nodig is.Huizinga wil nu zo spoedig mogelijk van de openbaarvervoerbedrijven, die verantwoordelijk zijn voor invoering van de OV-chipkaart, horen wat zij vinden van het Britse onderzoek en hoe zij willen verdergaan. De staatssecretaris benadrukt in haar brief opnieuw dat ze de strippenkaart pas uit de handel haalt als de OV-chipkaart helemaal betrouwbaar en veilig is.
De oppositiepartijen SP en GroenLinks zouden dinsdag een spoeddebat aanvragen over de ov-kaart. Zij willen dat Huizinga de leiding overneemt van de ov-bedrijven. „De tijd is er rijp voor”, aldus SP-Kamerlid Roemer. „Deze chipkaart is volledig finito. Als Huizinga dat vindt en een Kamermeerderheid vindt dat ook, dan moet er nu worden doorgepakt en een andere weg ingeslagen.”
De regeringsfracties CDA, PvdA en ChristenUnie willen echter niet zo ver gaan. Het is volgens hen zaak dat de ov-bedrijven zo snel mogelijk de knoop doorhakken en met een nieuwe chip komen met de laatste technische beveiligingen. Geen van hen gelooft nog echt dat het gaat lukken de kaart 1 januari 2009 in te voeren. Dus moet de strippenkaart nog even blijven.
Ondanks alle problemen is de invoering van de OV-chipkaart nog steeds een „zinnig” project, vindt PvdA’er Roefs. ChristenUnie-Kamerlid Cramer stelt dat de ov-bedrijven het project „zelf hebben aangeslingerd” en dus ook zelf moeten zorgen voor de voortgang er van.
Op de financiële gevolgen van een latere invoering van de ov-chipkaart wilde Huizinga maandag niet vooruitlopen. Roefs vindt dat ook de vervoersbedrijven voor de meerkosten moeten opdraaien. De Rotterdamse RET neemt de extra kosten echter niet automatisch op zich. „De beveiliging moet op korte termijn worden verbeterd en dat kost geld. De komende weken beraden we ons erop wie dat moet betalen”, reageerde RET-directeur P. Peters.
Chipkaartproducent Trans Link Systems (TLS), waarin RET en verder ook Connexxion en NS deelnemen, wilde maandag niet reageren voordat de Londense bevindingen zijn bestudeerd en er is overlegd met de vervoerders.