STER zendt oproep van Milieudefensie niet uit
De Stichting Etherreclame (STER) heeft geweigerd een reclamespotje van Milieudefensie uit te zenden. Dat meldt de milieubeweging. Milieudefensie roept in het radiospotje luisteraars op biologische appelmoes te bestellen bij Hak, om zo te bewijzen dat er vraag is naar biologische producten.
De bedrijven Hak, Mona en Iglo komen in het spotje voor, omdat zij geen biologische producten in hun assortiment hebben en algemeen bekend zijn. „Deze bedrijven dienen als voorbeeld. Het zijn grote bedrijven die iedereen kent”, aldus een woordvoerster van Milieudefensie. „Maar er zijn er veel meer die beweren dat ze geen biologische producten maken omdat er geen vraag naar is.”
De radioreclame had van 2 tot en met 15 december op diverse radiostations uitgezonden moeten worden en diende als ondersteuning van een landelijke actie voor biologische producten. Milieudefensie probeert de oproepen nu via dagbladen en tijdschriften te verspreiden. Volgens de woordvoerster hebben die er geen moeite mee. Op de website www.milieudefensie.nl is de spot wel te horen.
De STER ontkent het reclamespotje te hebben geweigerd. Volgens een woordvoerder is er een paar dagen geleden wel een brief uitgegaan naar Milieudefensie met het verzoek om een tekstaanpassing. „Wij hebben een suggestie gedaan voor een ietwat andere tekst omdat het belang van onze andere adverteerders wordt geschaad”, aldus een woordvoerder. Op die brief heeft de STER nog geen reactie gekregen.
De woordvoerster van Milieudefensie meldt dat de brief niet is ontvangen. Wel heeft zij donderdag telefonisch overleg gehad met de STER. „Zij hebben ons verteld dat het spotje niet uitgezonden werd omdat we de grote merken bij naam noemen. Als we die regel eruit laten, gaat juist het hele effect dat we willen bereiken verloren.” Het feit dat de reclame zondag niet is uitgezonden bewijst volgens haar dat de STER het spotje geweigerd heeft.
Sky Radio heeft het spotje definitief geweigerd. Commercieel directeur C. de Boer zegt dat het station nooit spotjes uitzendt waarin adverteerders „in diskrediet” worden gebracht. „Bovendien vroegen ze of we het spotje gratis wilden uitzenden, en dat doen we bijna nooit.”