Psalmberijming (II)
In RD 31-3 liet dr. J. de Gier weten dat een herberijming van 1773 eigenlijk onmogelijk is. Toch heeft niemand minder dan Revius laten zien dat het wel kan.
Na een nieuwe Bijbelvertaling wilde hij ook een nieuwe psalmberijming. Omdat hij besefte dat zijn berijming de populaire Datheen nooit kon vervangen, maakte hij een herberijming van Datheen. Of een herberijming van 1773 mogelijk is, is eigenlijk vers twee. Feit is dat we 1773 niet moeten wíllen herberijmen, omdat we eindelijk eens moeten afrekenen met de geest van de verlichting die uit de berijming blijkt. Zondag zongen wij in de kerk Psalm 102:16. „Uwer knechten trouwe zonen…” Je hoort het jezelf zingen, met alleen ontrouw aan onze kant. Gelukkig zet de prediking het accent goed: er is er maar Eén trouw! Helaas zit een breed in te voeren nieuwe berijming voor de gereformeerde gezindte er niet in, onder andere een pijnlijk gevolg van kerkelijke verdeeldheid. Misschien moeten we hiervoor een overkoepelend orgaan als de GBS te hulp roepen, waarvoor het een erezaak zou moeten zijn dit aan te pakken. De GBS hamert er terecht op dat de vertalers van de Statenvertaling mannen waren die door de Geest verlicht waren. Dat kan beslist niet gezegd worden over 1773. Een berijming waarvoor de remonstrantse (!) Lucretia van Merken bijvoorbeeld de populaire Psalm 42 heeft berijmd, moeten we als ’trouwe(?) zonen van de contraremonstranten’ niet willen blijven accepteren. Aan het werk dus! Geestelijk minder kan het niet worden, beter wel, in die zin dat de berijming meer in de lijn van de onberijmde tekst te brengen is. Of vinden we het eigenlijk wel lekker als ons vrome vlees door 1773 wat gestreeld wordt?
L. F. Kosten
Oomskinderenstraat 13
4421 DH KapelleFitna (IV)
In RD 7-4 las ik een uitspraak van dr. B. Plaisier, vertrekkend scriba van de Protestantse Kerk in Nederland: „Als christen leef je vanuit de liefde van Jezus Christus, Die met iedereen omging, voor iedereen respect had en ook iedereen op zijn of haar waarde schatte. Hij maakte ruimte voor iedereen.” Dit is een eenzijdig beeld. Ik raad hem aan nog eens Mattheüs 23 te lezen, het hoofdstuk waarin de Heere Jezus Zijn strafrede uitspreekt over de Schriftgeleerden en Farizeeërs.
A. Fraanje
H. Zwaardecroonstraat 44
2593 XS Den Haag
CSFR (V)
Een studentenvereniging zou geen bastion moeten zijn volgens Geert Schipaanboord en August Eckhardt. Zij betogen (RD 8-4) dat de wapens dan geslepen worden voor een denkbeeldige vijand. Ja? Zijn we op DC en Solidamentum bezig met het slijpen van wapens voor een denkbeeldige vijand? Veel van onze leden studeren in een seculiere omgeving. Confrontatie genoeg dus met andersdenkenden. De vragen die door die confrontatie worden opgeroepen worden binnen ’het bastion’ besproken. Daar wordt in de Bijbel, de belijdenisgeschriften en andere goede geschriften gezocht naar antwoorden. Op de vereniging hoeven we de discussie met de buitenstaander niet nog eens dunnetjes over te doen, de vereniging is de oase van rust waar we met eensgezinde studenten kunnen zoeken naar antwoorden, in de bronnen in de eigen traditie. We staan op de schouders van reuzen, we hoeven hun werk niet meer over te doen. Zich verdiepen in die bronnen levert een onschatbare hoeveelheid argumenten op voor de discussie met de buitenstaander. Die waarde leer je alleen inzien als je er tijd aan besteedt. De argumenten van de ander kennen we vanwege de confrontatie wel, de argumenten die de gereformeerde traditie ons aanreikt zijn het vele malen meer waard om bestudeerd te worden. Naast het feit dat ze ons munitie voor de discussie met de ander aanleveren, wijzen ze ons betrouwbaar op de weg der zaligheid. De waarde die dat heeft, stijgt boven alles uit.
Leendert Boon
Solidamentum
Houtstraat 65
2861 TT Bergambacht
Fitna (IV)
Terecht heeft de heer Van der Vlies in RD 4-4 met elkaar vergeleken: de intense overheidsbemoeienis rondom de film van Wilders, maar de geringe aandacht voor protesten tegen godslasterlijke uitingen. Beseffen we hoe ver wij van het waarachtige Woord des Heeren af zijn? Denk ook aan het zogenoemde homohuwelijk en de gewetensbezwaarde ambtenaren, de ontheiliging van Gods dag, de vele abortussen. Maar er is voor overheid en onderdaan nog een weg terug: het is Pasen geweest. Er is alleen terugkeer in Hem Die zei: „Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven.” Willem van Oranje bad stervend: „Heb medelijden met mij en met dit arme volk.”
H. Nitrauw
Merelweg 41
8191 XR Wapenveld