Economie

LaLuz koppelt talent aan goede doelen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) begint bij grote bedrijven steeds normaler te worden. In de Verenigde Staten is het al jaren gewoon om ”in de baas zijn tijd” voor een goed doel te werken. Hier koppelt Stichting LaLuz steeds vaker jong talent aan een project bij een goed doel, betaald door het bedrijf.

ANP
11 April 2008 09:12Gewijzigd op 14 November 2020 05:43

LaLuz heeft sinds de oprichting in 2004 bijna 2000 mensen aan 400 goede doelen gekoppeld. Daarnaast werken bijna veertig mensen onder werktijd aan het draaiend houden van de stichting zelf. Bestuurslid Charlotte de la Rambelje constateert inmiddels de trend dat bedrijven liever geen ’makkelijk geld’ willen geven aan een goed doel, maar liever expertise en tijd schenken.„Bedrijven zijn erg zoekende naar de juiste invulling van hun mvo-beleid. Ze willen een oplossing die structureel is en op praktische wijze bijdraagt aan de maatschappij, maar tegelijkertijd tegemoetkomt aan de groeiende behoefte bij medewerkers om voldoening uit hun talent te halen”, aldus De la Rambelje. „Op veel plekken worden de vrijwilligersprojecten uiteindelijk een volledig geïntegreerd onderdeel van de bedrijfsvoering.”

Inmiddels werken mensen van Philips bij Stichting Jongeren en Kanker, is personeel van PricewaterhouseCoopers vrijwillig aan de slag bij het Wereld Natuur Fonds en werken medewerkers van Research International aan een project bij de Daklozenkrant Amsterdam. De bedrijven doneren uren, het personeel krijgt voldoening van het werken voor het goede doel.

LaLuz ziet ook dat de vrijwilligers steeds ouder worden. „We zijn begonnen voor jonge professionals, maar inmiddels melden zich ook steeds meer mensen van in de veertig die hun expertise ook graag willen delen. Het is logisch dat ook zij hun talent en kennis in willen zetten voor een goed project”, vindt De la Rambelje.

Ook LaLuz zelf is opgenomen in het maatschappelijk verantwoord ondernemingsbeleid van een bedrijf. De la Rambelje krijgt uren van haar werkgever Hill & Knowlton en ze investeert zelf ook tijd. „Op die manier investeert het bedrijf ook in een goed doel. Een goed doel dat erop gericht is andere goede doelen te helpen.”

LaLuz houdt vanavond een zogeheten Ideal Brainshake event, waar goede doelen aan medewerkers van bedrijven worden gekoppeld. De la Rambelje hoopt dat deze avond weer meer ondersteuning levert voor goede doelen, en meer voldoening voor de werknemer.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer