Saab 9-3 kietelt Duitse klasseauto’s
„De laatste keer dat we de Duitsers zo bang kregen was in 890 na Christus.” Met deze niet mis te verstane bewoordingen stelt Saab in een uitgebreide advertentiecampagne dat de nieuwe 9-3 Sport Sedan meer dan opgewassen is tegen de Duitse competitie. Ferme woorden, die een ferme prestatie doen vermoeden. Een stevige beproeving kan dan ook niet uitblijven.
Met de komst van de nieuwe 9-3 Sport Sedan breekt Saab met een jarenlange traditie. Sinds mensenheugenis zijn er markante drie- en vijfdeurs-hatchbacks uit de fabrieken in het Zweedse Trollhättan gerold. Vanaf heden is dat anders. Saab heeft afscheid genomen van de hatchback en gaat zich in de toekomst toeleggen op de productie van sedans, cabrio’s, stationwagons en sportieve 4x4-varianten. Volgens Saab simpelweg omdat de markt daarom vraagt.
Tot voor kort had de Saab 9-3 dankzij de vijfdeurscarrosserie en het opmerkelijke karakter een unieke positie in de markt. Met de nieuwe 9-3 Sport Sedan plaatst Saab zich nadrukkelijk in het speelveld waarin auto’s als de BMW 3, de Audi A4 en niet te vergeten aartsrivaal Volvo S60 nadrukkelijk naar de gunsten van kritische en verwende consumenten dingen. De nieuwe 9-3 heet niet voor niets nadrukkelijk Sport Sedan. Met de nieuweling verlaat Saab de relatief veilige luwte, om het op te nemen tegen de gevestigde orde, die in dit segment sinds jaar en dag de lakens uitdeelt.
De slogan waarmee Saab ten strijde trekt, getuigt van een forse dosis zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen dat de nieuweling ook fysiek uitstraalt. De auto kenmerkt zich door een gedrongen, gespierde gestalte. De Saab lijkt daardoor kleiner dan hij in werkelijkheid is. De Zweed is immers langer dan alle hierboven genoemde uitdagers, maar dat is de auto geenszins aan te zien. De voorplecht is het meest karakteristieke deel van het ontwerp. Het front is heel erg Saab en maakt dankzij de dikke onderlip een onverschrokken indruk. De flanken vertonen hetzelfde profiel als grotere broer 9-5.
De achterzijde is het minst sterke deel van de nieuweling. Ze oogt wat anoniem en zou ook aan een Japanner kunnen toebehoren. Al met al maakt de kersverse Zweed een competente en tegelijk tamelijk introverte indruk, die je na verloop van tijd steeds meer gaat waarderen.
Saab zou Saab niet zijn wanneer de nieuwe 9-3 Sport Sedan niet door een turbomotor aangedreven zou kunnen worden. Sterker nog: de auto heeft niet anders. Het maakt daarbij niet uit of het nu een benzine- of een dieselmotor betreft. Als volledige dochteronderneming van General Motors kan Saab uiteraard niet volledig zelfstandig haar gang gaan. Zo zijn de aluminium motorblokken afkomstig uit een GM-motorenfabriek in Duitsland en deelt de 9-3 Sport Sedan de bodemplaat met de Opel Vectra. Gelukkig betekent dat niet dat Saab vrijheid van handelen ontzegd is.
Indruk
Saab biedt een tweetal viercilinder machines aan in de 9-3 Sport Sedan. Behalve voor de bekende 2,2 liter direct ingespoten turbodiesel, die goed is voor een maximumvermogen van 92 kW/125 pk, kan er gekozen worden voor een 2,0 liter zestienklepper. Opvallend is echter dat deze krachtbron in een drietal varianten beschikbaar is. Het onderscheid is gebaseerd op verschillen in de drukvulling van de turbocompressor. Typologisch is er sprake van een 1.8t die een maximumvermogen van 110 kW/150 pk levert, een 2.0t die goed is voor een maximumvermogen van 129 kW/175 pk, en een 2.0 Turbo die indruk maakt met een maximumvermogen van 154 kW/210 pk.
De geteste uitvoering is een 9-3 Sport Sedan 2.0t. Deze variant mag dan een middenpositie innemen, een gemiddelde beoordeling is geenszins haar deel. De geblazen 2,0 liter viercilinder vormt immers een voortreffelijke combinatie met de kersverse Saab. De motor is niet alleen krachtig, maar kenmerkt zich eerst en vooral door een fraaie en plezierige vermogensontwikkeling. Over de gehele toerenlinie toont de motor zich goed bij de les. Er is geen sprake van een hinderlijk turbogat en de machine bouwt vermogen en trekkracht opvallend gelijkmatig op. De turbomotor is keurig stil en laat enkel bij voluit versnellen een fraaie, sportieve brom horen.
Met de prestaties van de Zweed is maar weinig mis. De auto sprint in 8,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en haalt op verzoek een topsnelheid van 225 km/h. Gemiddeld verstookte de auto elke 9,8 kilometer een liter euro loodvrij. In de praktijk is een verbruik boven de 1 op 10 zonder meer te halen en dat is voor een dergelijke auto simpelweg oké.
Dynamisch
De Saab 9-3 Sport Sedan is op het asfalt geen loze belofte. Saab belooft niet alleen een dynamische rijdersauto, maar maakt dat ook waar. De Zweed is stevig geveerd, maar is toch prima in staat om allerhande oneffenheden naar tevredenheid weg te werken. De auto voelt daarnaast zeer zelfverzekerd aan. Stabiel in rechte lijn en nagenoeg vlak in bochten. Bijzonder is ook de toepassing van het zogenaamde Saab ReAxs-systeem, dat ervoor zorgt dat de achterwielen enigszins meedraaien in bochten. Mede daardoor blijft de auto bijzonder lang neutraal en blijven onderstuureffecten lang weg.
De auto stuurt sowieso goed. Lekker direct en responsief, waarbij de bekrachtiging precies goed gedoseerd is. Mocht de auto onverhoeds het contact met de weg verliezen, dan dragen traction control en ABS zorg voor snelle en effectieve hulpverlening bij correcties. Een minpuntje is er voor de versnellingsbak, die in koude toestand te veel weerstand geeft.
Het interieur van de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan oogt herkenbaar en vertrouwd. Dashboard en stoelen zijn weliswaar compleet nieuw ontworpen, maar de sfeer is gebleven. Het bedieningspaneel is als voorheen rondom de bestuurder opgezet en laat zich met behulp van grote knoppen eenvoudig en overzichtelijk bedienen. Het geheel ziet er strak en zakelijk uit. Desondanks past het interieur van de Saab als een handschoen. Je voelt je er meteen in thuis en de auto beschikt over uitstekend meubilair. Stoelen en stuurwiel zijn prima te verstellen en zeker voorin is er meer dan genoeg ruimte voor hoofd en onderdanen. Achterin is de auto minder royaal, maar dat geldt ook voor zijn concurrenten. De bagageruimte meet een inhoud van 425 liter en is daarmee voldoende ruim.
Afwerking
De Zweed mag dan een praktisch en mooi interieur hebben, op het onderdeel afwerking kan hij niet helemaal wedijveren met de topklasse-afwerking van Audi, Mercedes-Benz en BMW. Zo’n Saab steekt zeer goed in elkaar, maar de Duitse concurrentie is in staat om een nog hogere graad van afwerking en kwaliteit te bereiken.
Saab biedt de nieuwe 9-3 Sport Sedan in een viertal verschillende uitvoeringen aan, waarvan er een voorbehouden is aan de topmotorisering. De basis wordt gevormd door de 29.900 euro kostende 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear, die standaard onder meer voorzien is van zaken als ABS, airbags, sidebags voorin, curtainbags, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, audiosysteem, boordcomputer, nightpanel en cruise control. Niveau Arc vergt een extra uitgave van 3600 euro, maar stelt daar onder andere lederen bekleding, lederen stuurwiel, 16-inch lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, houten decoratiepanelen en vier bekerhouders tegenover. De Vector is 3900 euro duurder dan de Linear en maakt voor dat bedrag goede sier met 17-inch lichtmetalen velgen, sportstoelen, leder/stof-bekleding, vier bekerhouders en in carrosseriekleur gespoten bumpers en zijskirts.
Top of the line is de 41.950 euro kostende 9-3 Sport Sedan 2.0T Aero, die ten opzichte van de Vector nog verrijkt is met xenonverlichting, elektronisch stabiliteitsprogramma, 6-versnellingsbak en een sportchassis. Overigens is de 2.0t Linear leverbaar vanaf 32.900 euro, terwijl de 2.2 TiD Linear vanaf 32.500 euro de showroom wordt uitgereden.
Aantrekkelijk alternatief
Met de nieuwe 9-3 Sport Sedan heeft Saab een bijzonder smakelijke auto in de aanbieding. De auto biedt het goede van het oude model, maar maakt eerst en vooral indruk door zijn dynamische weggedrag. De wagen stuurt uitstekend en laat zich als een droom door een curve sturen. Met de nieuwe 9-3 Sport Sedan heeft Saab zonder twijfel een aantrekkelijk alternatief voor de BMW 3 en andere uitdagers in huis. De auto is weliswaar een fors stuk duurder geworden dan zijn voorganger, maar kan tegelijkertijd bogen op een veel riantere standaarduitrusting. En ten opzichte van de concurrentie is de prijsstelling simpelweg oké. De Saab 93 Sport Sedan lijkt dan ook op een goede toekomst af te stevenen. Bij een ferme pres(en)tatie behoren immers ferme resultaten.
Saab 9-3 Sport Sedan 2.0t Arc