Producten met Max Havelaar–keurmerk populairder
Consumenten hebben vorig jaar meer producten met het Max Havelaar–keurmerk gekocht dan het jaar ervoor. De stichting die de biologische en/of fairtrade producten van een keurmerk voorziet, rapporteerde maandag een volumegroei over 2007 van 26 procent. In Nederland was het totale volume van producten met een Max Havelaar–keurmerk 11,5 miljoen kilo.
Met name de speciale Fairtrade Week waar extra aandacht werd gegegeven aan de producten met het keurmerk, droeg bij aan de volumestijging. In het vierde kwartaal steeg het aantal verkochte producten met 45 procent. In de andere kwartalen was de volumegroei 19 procent. De groei van 26 procent is mede te danken aan de stijging van het aantal bedrijven dat volgens de strenge Max Havelaar–eisen werkt.Koffie blijft het meest verkochte product, vorig jaar goed voor drie miljoen kilo, gevolgd door bananen en sinaasappels.
De stijging van het volume voor producten met het Max Havelaar–keurmerk past in de trend dat Nederlanders steeds duurzamer inkopen doen. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie voor supermarkten in Nederland, rapporteerde maandag een omzetgroei van biologische producten in de supermarkt van gemiddeld 15 procent in 2007.