Kangoo in alle richtingen fors gegroeid
Automobilisten zijn inmiddels gewend geraakt aan luxueuze voorzieningen. Als de auto wordt teruggebracht tot de essentie, is er echter nog steeds sprake van een nuttig en plezierig vervoermiddel met veel gebruiksmogelijkheden. Zoals de nieuwe Renault Kangoo. Al zijn die tegenwoordig allesbehalve kaal.
Vrijwel tegelijkertijd herdefinieerden de Franse merken in 1996 het bestelautosegment. Dit leverde een serie uiterst praktische personenversies op. Deze modellen zijn ruim tien jaar verkrijgbaar geweest, tijd dus voor een volgende generatie. Met de Caddy Combi nam Volkswagen wat betreft formaat inmiddels het stokje over.De tweede generatie Kangoo, die op geel kenteken heel toepasselijk Family heet, groeide ook fors. In alle richtingen. Was de eerste Kangoo nog verwant aan de Renault Clio, de nieuweling deelt de volledige bodemgroep met de aanzienlijk grotere Scénic. Wat ruimte, rijden en veiligheid betreft worden enorme winsten geboekt. De auto groeide fors in lengte, maar behoudt zijn vertrouwde profiel. Was het vorige type een beetje een pausmobiel, de nieuwe versie is veel breder en klopt beter qua verhoudingen. Tegelijk bezit de Kangoo zo’n serieuze uitstraling dat het frivole karakter van het eerste model aan de wilgen is gehangen.
De hoge neus met grote koplampen, de forse spatbordranden en de smalle, staande achterlichtunits vormen stuk voor stuk bekende elementen. Ook behield de auto zijn twee zijschuifdeuren (op de basisversie alleen rechts), die zorgen voor een royale toegang tot de zitplaatsen achterin. De Kangoo Family beschikt over een normale achterklep, terwijl de bestelversie standaard twee deuren heeft. De Privilège-uitvoering staat op de hoogste trede bij de uitrustingsniveaus. Dit is zichtbaar aan de meegespoten bumpers en buitenspiegels en de mistlampen voor. Als optie kunnen lichtmetalen wielen worden gekozen.
Tweekleurig
De nieuwe Kangoo is niet alleen groter van lengte en beschikt over een langere wielbasis, vooral in de breedte is het verschil absoluut merkbaar. Het levert niet alleen betere verhoudingen op, maar brengt ook met zich mee dat op de achterbank drie volwassenen uitstekend naast elkaar kunnen zitten. Been- en hoofdruimte zijn dik in orde en veel groter dan in menige middenklasser uit dezelfde of zelfs hogere prijsklasse.
Het interieurvolume nam eveneens flink toe. Achter de bank is een ruimte van maar liefst 660 liter beschikbaar. De achterbank kan bij iedere Kangoo in twee ongelijke delen worden neergeklapt, waardoor het volume desgewenst tot 2866 liter groeit, bijna drie kubieke meter! Een grote stationwagon doet dat de Kangoo niet na. De gebruiksmogelijkheden van de Kangoo zijn er dan ook flink op vooruit gegaan.
Een andere verbetering die Renault doorvoerde vinden we op het vlak van de kwaliteit. De toegepaste materialen voelen prettiger aan of zijn zelfs wat zachter. Het dashboard en de portierpanelen zijn tweekleurig. Door de versnellingspook op de middenconsole te plaatsen, zit deze veel dichter bij de bestuurder. Het glasoppervlak groeide aanzienlijk, wat samen met de forse spiegels een prima overzicht oplevert.
Energielabel
De functionaliteit wordt tot in de kleinste details doorgetrokken. Zo zijn in het interieur waar mogelijk zowel open als gesloten opbergvakken aangebracht. Zelfs twee vakken in de vloer, net als bij de Scénic. De Privilège heeft bovendien een extra opbergvak onder de middenarmsteun voorin. Verder beschikt deze uitvoering over drie handige vliegtuigkastjes tegen het dak boven de achterpassagiers. Kangoogebruikers moeten bijna oppassen dat ze niets kwijtraken in al deze opbergmogelijkheden.
Tot de standaarduitrusting behoren onder meer cruisecontrol, een boordcomputer en elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels.
Op dit moment ligt de nadruk qua motoren bij de Kangoo op de diesels. Het programma omvat drie vermogensvarianten van de 1.5 dCi. Benzinerijders krijgen vooralsnog alleen de beschikking over de 1.6 16-klepper die een vermogen levert van 106 pk en een niet meer dan normaal koppel van 148 Nm bij 3750 tr/min. Bij deze aardige cijfers mag niet worden vergeten dat de Kangoo er vanwege het toegenomen formaat niet bepaald lichter op is geworden. De auto weegt 1373 kg, tegen de nog geen 1100 kg van het vorige model met dezelfde motor. Toch zijn een topsnelheid van 170 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 13 tellen beslist keurig.
De motor is redelijk levendig zolang deze maar op toeren wordt gehouden. De overbrengingen van de handgeschakelde vijfbak in de Kangoo blijken zo te zijn gekozen dat de krachtbron op de snelweg behoorlijk wat toeren draait. Dit heeft een negatieve invloed het geluidsniveau en het verbruik. Toch blijft dat laatste met een praktijkgemiddelde van rond de 1 op 11 keurig binnen de perken. De Kangoo valt met deze motor zelfs een categorie gunstiger uit bij de energielabels en dat is puur en alleen te danken aan het toegenomen formaat.
Opgewaardeerd
De nieuwe Kangoo spreidt een uiterst volwassen rijgedrag tentoon, wat voor een belangrijk deel te danken is aan de langere wielbasis en de flink toegenomen spoorbreedte. Daardoor is de auto veel meer in balans, helt hij minder in bochten en weet hij oneffenheden comfortabeler op te vangen. Even los van het motorgeluid bij hogere snelheden, verbeterde de isolatie flink, waardoor van alle eigenschappen het rijgedrag van de Kangoo nog wel het meest is opgewaardeerd.
Wachtend op de 1,6 liter 8-klepper start de nieuwe Kangoo Family als 1.6 16V Expressionuitvoering voor 17.695 euro. De Privilège komt op 20.595 euro. De ’oude’ Kangoo is ook nog steeds te koop. Die is er met dezelfde motor als Expression vanaf 16.770 euro. De nieuwe, veel grotere auto kost nog geen 1000 euro meer. Dan lijkt de keuze niet moeilijk.
Renault Kangoo II Family 1.6 Privilège
Waardering
- met behoud van karakter enorm in formaat gegroeid ruimtelijk concept
- motorgeluid en motortoerental op snelweg, zesbak bij deze motor niet beschikbaar
Techniek
Cilinderinhoud: 1598 cc; maximumvermogen: 78 kW/106 pk bij 5750 tpm; maximumkoppel: 148 Nm bij 3750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 13,0 seconden; topsnelheid: 170 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4213 mm; breedte: 1829 mm; hoogte: 1799 mm; wielbasis: 2679 mm; gewicht: 1373 kilogram; inhoud bagageruimte: 660-2866 liter; brandstoftank: 60 liter; Renault Kangoo II Family 1.6 Privilège: 20.595 euro.
Alternatieven
Citroën Berlingo: Prijs nog niet bekend
Splinternieuw en nog net niet bij de dealer. Ook de tweede generatie Berlingo staat op een ruimere basis, namelijk die van de C4 Picasso. In afmetingen beloven Berlingo en de gelijkvormige Peugeot Partner nog iets groter te zijn dan de Kangoo van Renault.
Skoda Roomster Elegance 1.6: 21.190 euro
Bijzonder gevormde auto die in dit segment nu eens niet van een bestelauto is afgeleid. Prima rijeigenschappen, degelijke afwerking en een 1,6 liter motor die ondanks zijn acht kleppen en iets lagere vermogen beter presteert. Maar dat komt vooral door het lagere gewicht.
Volkswagen Caddy Combi Comfortline 1.6: 21.900 euro
De auto die in dit segment maatgevend is met betrekking tot het formaat. Interieur iets te nadrukkelijk afgeleid van een bestelauto door materialen en zichtbaar plaatwerk. Net als de Kangoo fors van gewicht en dan schiet de 102 pk 1.6 motor wat tekort.