Consument

Antec introduceert los aandrijfsysteem voor bestaande fiets

Wie toe is aan een elektrische fiets, maar zijn huidige tweewieler niet in wil ruilen, wordt door Antec op zijn wenken bediend. Dit bedrijf levert een los elektrisch aandrijfsysteem, Easys geheten. Na montage beschikt de fietser over trapondersteuning. Het product is vanaf volgende maand verkrijgbaar.

4 April 2008 10:55Gewijzigd op 14 November 2020 05:42

Anton van Dijk, mede-eigenaar van rijwielhandel Van Dijk Fietsen in Tiel en dealer van Antec, is enthousiast over het product. „De markt is er rijp voor. Er bestaan wel losse aandrijfsystemen van Chinese makelij, maar die worden niet op maat geleverd. Daardoor kost het minstens een halve dag om ze in te bouwen. Met Easys is die klus in gemiddeld twee uur geklaard. En het Antecsysteem behoort tot de top van het segment.”Antec, nooit van gehoord.

„Antec is een in Arnhem gevestigd bedrijf dat sinds 1984 elektrische aandrijfsystemen ontwikkelt. In 1991 bracht Antec als eerste in Europa een elektrische fiets op de markt. Het huidige model, de Antec Remo, onderscheidt zich door een geringe storingsgevoeligheid. Vanaf volgende maand staat de Antec Vela in de winkel, een elektrische fiets met het nieuwe aandrijfsysteem Easys.”

Wat wordt met Easys op de bestaande fiets aangebracht?

„Een afneembare lithium ion accu, die op een speciale bagagedrager zit of in een fietstas huist. Een nieuw voorwiel, waarin de naafmotor zit. Op het stuur een paneel met antidiefstalsysteem en fietscomputer. Een schakelaar naast het linkerhandvat waarmee de trapondersteuning kan worden ingesteld. Een bewegingssensor onder de trapas, die de elektromotor in beweging zet en natuurlijk de nodige kabels. De rest van de fiets -waaronder de hoeveelheid versnellingen- blijft ongewijzigd. Na de ombouw weegt de fiets zo’n 8 kilo zwaarder. Het Easyssysteem is voor ten minste 95 procent van de fietsen geschikt. Het frame moet in elk geval sterk zijn. De plaats van de motor vraagt een stevige voorvork die uit een dubbele pijp bestaat. Bij goedkope supermarktfietsen is dit niet altijd het geval.

Afhankelijk van de mate van ondersteuning kun je met Easys 25 tot 80 kilometer vooruit. De fietser heeft de keuze uit tien ondersteuningsstanden; vrijwel alle andere elektrische fietsen bieden slechts drie mogelijkheden. Op het stuurpaneel zijn via ledlichtjes de gekozen ondersteuning en de accustatus zichtbaar.”

Welk prijskaartje hangt aan de ombouw?

„Dat hangt van een aantal factoren af, zoals extra materialen en arbeidskosten. Wanneer een fiets trommelremmen of rollerbrakes heeft, is bijvoorbeeld een nieuwe voorvork met V-brakes nodig. De klant zal naar verwachting tussen de 900 en de 1300 euro gaan betalen.”

Een flinke smak geld. Voor 1000 euro heb je al een nieuwe elektrische fiets. Voor wie is dit systeem interessant?

„Voor mensen die enkele jaren geleden een kwaliteitsfiets van meer dan 1000 euro hebben aangeschaft en inmiddels moeite met fietsen hebben vanwege lichamelijke problemen. Het is zonde de bestaande fiets weg te doen vanwege de flinke afschrijving. Overigens biedt een elektrische fiets van 1000 euro niet dezelfde kwaliteit als het Antecsysteem. Ter vergelijking, de Antec Remo kost 2285 euro.”

Zorgt een motor van circa 5,5 kilo in het voorwiel niet voor een wankel evenwicht?

„Nee, vergelijk het met voorwielaandrijving in een auto: de motor trekt je als het ware vooruit. Dit zorgt juist voor meer stabiliteit. Wie zijn fiets zwaar vindt sturen, kan de ondersteuning altijd op stand 1 of hoger zetten.”

www.antec.nl en www.vandijkfietsen.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer