Binnenland

Kamer voor spoorlijn tussen Breda en Utrecht

De Tweede Kamer wil dat minister Eurlings van Verkeer snel onderzoekt of het mogelijk is een nieuwe spoorlijn aan te leggen tussen Utrecht en Breda, parallel aan de snelweg A27.

Redactie politiek
3 April 2008 08:29Gewijzigd op 14 November 2020 05:41

Mensen die van Utrecht naar Breda reizen, of omgekeerd, moeten nu nog via Rotterdam of Den Bosch. Uit een onderzoek dat is uitgevoerd door bouwbedrijf BAM Rail en ingenieursbedrijf Goudappel Coffeng is gebleken dat de nieuwe spoorlijn dagelijks 4500 reizigers zou kunnen trekken. Dat is veel meer dan het aantal van duizend extra reizigers per dag, waar een onderzoek uit 1999 op rekende.Een directe spoorverbinding tussen Utrecht en Breda bleek in het verleden te duur, maar nu de A27 wordt verbreed is het volgens de Kamer relatief eenvoudig er een spoorlijn naast te leggen. ChristenUnie-Kamerlid Cramer dringt er in Kamervragen bij Eurlings op aan om te onderzoeken of de aanleg van de spoorlijn goedkoper kan worden gerealiseerd als dat werk in samenhang met de geplande verbreding van de A27 wordt uitgevoerd. Cramer ziet veel voordelen in de nieuwe spoorverbinding: „Die kan de vraag naar nog meer asfalt op de noord-zuidas verminderen.”

Het ChristenUnie-Kamerlid vraagt Eurlings bovendien een onderzoek naar de effecten van een nieuwe spoorlijn op de bestaande knelpunten op noord-zuidcorridors, zoals de A16 (Moerdijkbrug) en de A2. Cramer: „Alles hangt met alles samen. Als de reizigerscapaciteit op de as Utrecht-Breda wordt vergroot, kan dat gevolgen hebben voor de parallel lopende A16 en A2. De prijs van een nieuwe spoorlijn langs de A27 moet dus beoordeeld worden in samenhang met de kosten van een eventuele verbreding van de A2 of de A16 in de toekomst.”

BAM Rail heeft geopperd dat de aanleg van een nieuwe spoorlijn Utrecht-Breda zou kunnen worden uitgevoerd in een publiek-private samenwerking, in combinatie met woningbouw. De ChristenUnie vraagt van minister Eurlings of hij de berekeningen van het bouwbedrijf wil natrekken, en wil beoordelen of het een haalbare zaak zou kunnen zijn.

Mocht blijken dat de aanleg van de nieuwe spoorlijn nu wel haalbaar is, dan duurt het nog zeker tien jaar voordat de eerste trein rechtstreeks tussen Utrecht en Breda kan rijden.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer