ANWB coördinerende alarmcentrale bij rampen
De ANWB alarmcentrale coördineert tot en met 1 april volgend jaar de hulpverlening aan Nederlandse reizigers bij rampen in het buitenland. Dat maakte de ANWB woensdag bekend.
Tot en met dinsdag was SOS International de coördinerende alarmcentrale. Elk jaar krijgt op 1 april een andere grote hulporganisatie de functie van eerste aanspreekpunt bij calamiteiten over de grens. Naast de ANWB en SOS International zijn dat EuroCross en Mondial Assistance.De ANWB moet vanaf nu in voorkomende gevallen zo snel mogelijk gegevens achterhalen zoals het aantal betrokken Nederlanders, mogelijk letsel van de slachtoffers en de ramplocatie(s). Daarnaast is de ANWB verantwoordelijk voor het afstemmen van de daadwerkelijke hulpverlening vanuit Nederland met de andere alarmcentrales.
De huidige praktijk van hulpverlening bij rampen ontstond na de vliegramp in Faro (Portugal) in 1992. „Toen liepen de hulporganisaties elkaar vreselijk in de weg", weet Rob Harteveld, manager personenhulpverlening bij de ANWB. „Er was geen eenduidig aanspreekpunt. Zonder overleg ging iedereen aan de slag. Het ministerie van VWS heeft ons destijds opgedragen om een protocol op te stellen. Sindsdien wordt er veel beter samengewerkt".
De ANWB was van april 2004 tot april 2005 ook al eens coördinerend alarmcentrale. Destijds was onder meer actie nodig na de tsunami in Azië.
Als dat nodig is, formeert de ANWB Alarmcentrale een team van hulpverleners, dat bestaat uit een arts, een verpleegkundige, een algemene hulpverlener en eventueel een psycholoog. Dit team kan direct afreizen naar de rampplek om daar slachtoffers te helpen.
Volgens het protocol gaat de coördinerende alarmcentrale aan het werk als bij een ramp in het buitenland acht of meer Nederlanders betrokken zijn. Dat komt ongeveer tien keer per jaar voor. In dergelijke gevallen beslissen de vier hulporganisaties gezamenlijk wie de hulpoperatie gaat uitvoeren.
Harteveld ziet enkele opvallende trends als het gaat om hulpverlening aan Nederlanders in den vreemde. „Het aantal ongevallen met bussen is de afgelopen jaren flink afgenomen, doordat mensen veel minder vaak met de touringcar naar hun vakantieadres gaan. Goedkope vluchten zijn zeer populair voor afstanden waarvoor men vroeger de bus pakte. Ook gaan Nederlanders steeds verder weg op vakantie, ook op hoge leeftijd".