Rijk grijpt in om tweede Kaagbaan
Het Rijk grijpt in om de aanleg van een tweede Kaagbaan bij Schiphol veilig te stellen na het besluit van de provincie Noord-Holland om geen ruimte meer te reserveren voor zo’n baan.
De ministers Eurlings (Verkeer) en Cramer (Ruimte) lieten dat de Tweede Kamer dinsdag weten. Het Rijk zal zonodig zelf van de wettelijke mogelijkheden gebruik maken, schrijven ze. „Het kan via het instrumentarium van de Wet op de ruimtelijke ordening op ongewenste ruimtelijke wijzigingen of ontwikkelingen reageren".GroenLinks wil snel een debat over de brief. De ministers zetten volgens de oppositiefractie „een erg zwaar middel" in.
De huidige reservering voor een nieuwe Schipholbaan liep dinsdag af. Het provinciebestuur wilde de regeling verlengen, maar zag daar onlangs van af. De reden die gedeputeerde Hooijmaijers gaf was dat minister Eurlings niet kan garanderen dat de Aalsmeerbaan in ruil voor een parallelle Kaagbaan dichtgaat.
Aanpassing van het banenstelsel, waaronder de aanleg van zo’n Kaagbaan, is echter een van de vier varianten voor de verdere ontwikkeling van Schiphol die het kabinet wil uitzoeken om eind 2009 een definitieve keuze te maken.
Hooijmaijers is verrast door de brief van de ministers. „Er staat voor het eerst in dat de tweede Kaagbaan van nationaal belang is. Ik heb een week geleden nog om zo’n brief gevraagd, maar de minister is er toen niet mee gekomen. Als dat dan niet gebeurt, dan zeg je op een gegeven moment: ga jij je moeder maar pesten".
Volgens een woordvoerder van Eurlings is in enkele brieven aan Hooijmaijers en de provincie dat belang wèl aangegeven. Commissaris van de Koningin Harry Borghouts van Noord-Holland erkent dat eind maart ook in een brief aan de bewindsman, benadrukte hij. Die brief zat als bijlage bij de Kamerbrief.
Volgens Hooijmaijers is het belangrijk dat er eindelijk helderheid komt voor inwoners en grondeigenaren in het gebied. „We wachten al twee jaar op duidelijkheid en elke keer is de reservering van die tweede Kaagbaan verlengd. Ik heb mijn stinkende best gedaan om de reservering nog voor een derde keer te verlengen, maar het houdt natuurlijk wel een keertje op. Voor ons ligt de zaak heel duidelijk: een baan erbij is een baan eraf. De minister heeft daarover onvoldoende duidelijkheid gegeven. Je kunt besluiten ook niet blijven uitstellen. Dan ben je nog onbetrouwbaarder dan de weerman".