Ford Mondeo raakt de juiste snaar

De afgelopen drie maanden stond bij Tony Vos een nieuwe Ford Mondeo voor de deur. In die periode werd hem duidelijk waarom dit model veel automobilisten aanspreekt.

Tony Vos
28 March 2008 13:16Gewijzigd op 14 November 2020 05:40
De nieuwe Ford Mondeo ziet er niet alleen goed uit; de rijeigenschappen zijn bovengemiddeld. Foto Tony Vos
De nieuwe Ford Mondeo ziet er niet alleen goed uit; de rijeigenschappen zijn bovengemiddeld. Foto Tony Vos

Wat is een grotere blijk van waardering voor een nieuw model dan het meteen doorstoten naar de voorste gelederen? Dit is momenteel het geval met de nieuwe Ford Mondeo, die qua uitstraling, prijsstelling en rijeigenschappen vooral veel zakelijke rijders op de juiste plek weet te raken.Met een lengte van 4,84 meter is de Mondeo door de jaren heen flink gegroeid en bevindt hij zich inmiddels in het domein waar het merk voorheen de Scorpio aanbood. De Mondeo kan worden gekozen als vierdeurs sedan, vijfdeurs hatchback en wagon.

Het uiterlijk van het model spreekt aan, is relatief tijdloos en tegelijk sportief dankzij de uitbouw van de spatbordranden. In het interieur zijn de forse buitenafmetingen direct terug te vinden. Met name de flinke wielbasis van 2,85 meter laat zich direct in ruimte vertalen. Ford maakt hier op een goede manier gebruik van door het meubilair ruim op te zetten. Geen smalle rugleuningen of korte zittingen, maar volwassen stoelen die uitstekend instelbaar zijn en op alle plaatsen een goede ondersteuning geven. Lange ritten zijn daardoor geen straf. Op de achterbank zijn been- en hoofdruimte dik in orde, eventueel zelfs voor drie volwassenen. En de bagageruimte sluit daar met niet minder dan 550 liter perfect op aan.

Ford levert de nieuwe Mondeo in drie uitrustingsvarianten: Trend, Ghia en Titanium. De laatste twee leggen een verschillende nadruk, de een chique, de ander sportief, maar hebben exact dezelfde aanschafprijs. Bovendien valt op dat voor een meerprijs van 1250 euro ten opzichte van de Trend een enorme lijst extra’s wordt geboden, waaronder lichtmetalen wielen, regen- en lichtsensor, sportstoelen, middenarmsteun achter, extra binnenverlichting en een bijzonder instrumentarium met een grote digitale display in het midden. In het begin vraagt de Mondeo wel wat gewenning. Zo zitten er de nodige bedieningsknoppen op het stuur. Wie kiest voor het optionele navigatiesysteem krijgt er op de middenconsole nog een reeks bij.

Uitstekend wegcontact
De afwerking in zwart met aluminium geeft een serieuze indruk. Ook de toegepaste materialen komen in deze kleurstelling goed tot hun recht. De dieselmotor in combinatie met een automatische versnellingsbak wordt steeds vaker gekozen. Een aanrader, zo blijkt. De 2 liter levert gekoppeld aan de automaat een vermogen van 130 pk, maar van groter belang is de trekkracht uitgedrukt in het koppel van 320 Nm. Volgens fabrieksopgave maakt de zestraps automaat een topsnelheid van 200 km/u mogelijk en neemt de acceleratie van 0 tot 100 10,9 seconden in beslag.

Belangrijker is het gevoel dat de Mondeo aan zijn bestuurder en inzittenden geeft en dat is van grote klasse. Ford weet perfecte onderstellen te maken en de nieuwe Mondeo maakt op deze regel geen uitzondering. De onafhankelijke ophanging rondom zorgt voor een uitstekend wegcontact. Vervelende eigenschappen als hellen in bochten en duiken bij fors remmen kent de Mondeo niet. De besturing werkt mooi direct en de combinatie van motor en bak zorgt voor een enorme rust.

Hoewel de Mondeo uitstekend presteert, is het geen auto die constant uitdaagt tot nog harder rijden. De diesel blijkt ook over een langere periode een behoorlijk constant brandstofverbruik te hebben van 1 op 12,5, en dat is netjes. De automaat zorgt er overigens wel voor dat de Mondeo 2.0 TDCi van een B- naar een D-label gaat.

De Mondeo kan uiteraard met een rijke sortering aan opties worden uitgerust. De afstandsradar moet serieus worden overwogen ondanks de meerprijs van 1350 euro. Achter de grille zit een radar die de afstand tot de voorliggende auto meet. Zodra door middel van de cruise control een snelheid wordt vastgezet, laat de auto via de bevindingen van de radar automatisch gas los, remt eventueel en geeft vervolgens weer gas als de weg vrij is. Op lange ritten een item dat het comfort enorm verhoogt. De Mondeo Titanium 4-deurs 2.0 TDCi automaat kost 37.175 euro. Voor 34.075 euro heeft dezelfde auto een handbak.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer