Winterse buien ontregelen verkeer
De ochtendspits van de dinsdag na Pasen gaat met 888 kilometer de geschiedenis in als de op een na drukste spits aller tijden. Sneeuw- en hagelbuien zorgden voor gladde wegen en veel ongevallen. Opvallend weinig mensen raakten gewond. Er was vooral veel materiële schade.
De drukste spits ooit blijft die van 8 februari 1999. Toen stond er ’s ochtends 975 kilometer file door sneeuwval en gekantelde vrachtwagens.Het Verbond van Verzekeraars vermoedt dat verzekeraars door de gladheid van dinsdag naar schatting 1,5 miljoen euro extra moeten uitkeren vanwege blikschade. Vergeleken met een ’normale’ werkdag in maart komt dat neer op een toename van 20 procent. De Verzekeraarshulpdienst moest extra personeel inzetten om de vele honderden schademeldingen te kunnen verwerken.
De lange files van dinsdagochtend zorgen volgens verladersorganisatie EVO en Transport en Logistiek Nederland voor een schadepost van een dikke 10 miljoen euro. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) moest honderden rijexamens overal in het land afgelasten vanwege de sneeuw. Kandidaten kunnen volgens het CBR binnen twee weken kosteloos alsnog examen afleggen.
Tijdens de avondspits waren er dinsdag aanzienlijk minder problemen. Lokaal waren er regen-, hagel- en sneeuwbuien maar de vertragingen en overlast vielen volgens de ANWB in het niet bij de chaos tijdens de ochtendspits.
Dinsdagochtend waren er ook veel problemen op het spoor. Zo lag het treinverkeer van en naar Rotterdam enige tijd volledig stil omdat wissels moesten worden schoongemaakt. Rover, de belangenorganisatie van reizigers in het openbaar vervoer, sprak van een regelrechte blamage. „Een paar centimeter doodgewone sneeuw bij dooiend weer mag nooit de oorzaak zijn van het totaal van slag raken van de railinfrastructuur", aldus een woordvoerder.
Het vliegverkeer op Schiphol liep door de sneeuwval ook vertraging op. Op de luchthaven landden dinsdagochtend 45 toestellen per uur. Normaal zijn dat er zestig. Door het winterse weer was ’een beperkte restrictie voor landende vliegtuigen’ ingesteld.
Ook elders in Europa veroorzaakte het barre winterweer veel problemen. In Oostenrijk botsten op de A1 tussen Wenen en Salzburg zestig voertuigen op elkaar. Daarbij vielen een dode en bijna veertig gewonden. Veel mensen zaten uren vast voordat ze uit hun voertuig werden bevrijd. Op het moment van de kettingbotsing sneeuwde het hevig en was het zicht slecht.
In en rond Brussel waren er tijdens de ochtendspits veel ongevallen door sneeuwval. Het verkeer rond de Belgische hoofdstad was volgens de Vlaamse omroep VRT „een soep". In Zuid-Italië kwamen tijdens een winterstorm honderden toeristen vast te zitten. Op Sicilië raakten bomen ontworteld en vielen elektriciteitspalen om. Bij Calabrië, ten noordoosten van Sicilië op het Italiaanse vasteland, beukten meer dan 5 meter hoge golven tegen de kust.