Milieu voert de boventoon bij BMW

Het milieu vormt niet alleen een geliefd onderwerp op de politieke agenda. In de media en op verjaardagen, overal komt het naar boven. En iedereen heeft er een eigen mening over. Maar tegelijk is het milieu abstract en vormt een financiële prikkel vaak de enige aanleiding om een energiezuinig product te kopen. Vergaat het zo ook de BMW 520i, die een A-label krijgt, zelfs met automaat?

Tony Vos
21 March 2008 14:51Gewijzigd op 14 November 2020 05:39
De BMW 520i heeft ongeacht de versnellingsbakkeuze een energielabel A. Die belofte wordt in de praktijk waargemaakt. Foto’s Tony Vos
De BMW 520i heeft ongeacht de versnellingsbakkeuze een energielabel A. Die belofte wordt in de praktijk waargemaakt. Foto’s Tony Vos

Bij een BMW wordt niet direct gedacht aan een energiezuinige en verantwoorde auto. Sinds de introductie van EfficientDynamics optimaliseerde het merk zijn producten echter over de volle linie op alle denkbare details. BMW verliest daarbij de merkspecifieke eigenschappen niet uit het oog. Daarom is een viercilinder motor in de 5-serie beslist geen afzien.BMW heeft een groot aantal modellen met een zogenaamd groen label, auto’s met een A-, B- of C-label. Opmerkelijk genoeg blijkt zelfs een 523i met een 2,5 liter zescilinder zo zuinig dat hij in aanmerking komt voor een B-label met bijbehorende subsidie. Met de 2 liter viercilinder gaat het merk nog een stapje verder. Die krijgt een A-label ongeacht de versnellingsbakkeuze.

Lamellen
BMW’s modernste viercilinder bezit een inhoud van 2 liter en levert een fors vermogen van 170 pk en een koppel van 210 Nm bij 4250 tpm. Het zijn keurige cijfers waarvoor nog niet zo heel lang geleden een grotere zescilinder nodig was. Ondanks een gewicht van ruim 1500 kg presteert de BMW 520i dus meer dan uitstekend. Met handgeschakelde zesbak sprint de auto in 8,7 seconden naar de 100 km/u en haalt een topsnelheid van 224 km/u. Een zestraps automaat is tegen meerprijs verkrijgbaar, maar deze comfortverhogende optie blijkt slechts een geringe invloed op de prestaties en het verbruik te hebben. De topsnelheid verandert namelijk niet en het bekende sprintje blijft netjes onder de 10 seconden. De auto komt in de praktijk ook lekker vlot over. De versnellingsbak schakelt uitermate soepel en motor- en aandrijfgeluiden zijn prima geïsoleerd. Twee cilinders extra worden niet gemist.

Zoals gezegd past BMW het EfficientDynamicsprogramma ook op de 520i toe. Een kenmerk hiervan is de aerodynamische optimalisatie. Zo zitten achter de grille bijvoorbeeld lamellen die normaal gesproken gesloten zijn. Ze openen alleen wanneer extra koeling nodig is, onder meer tijdens het rijden in een file als aerodynamische eigenschappen geen invloed hebben op het verbruik. Dichte lamellen verlagen de luchtweerstandcoëfficiënt van de auto, wat direct positief uitwerkt op het brandstofverbruik. Nog veel meer nieuwe details verbeteren de luchtgeleiding.

Minder toeren
BMW past verder banden toe die minder rolweerstand hebben. Uiteraard zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd aan zowel de motor als de versnellingsbak. De elektronica wordt hier optimaal benut, wat het verbruik eveneens vermindert. De overbrengingen van de versnellingsbakken zijn aangepast, waardoor de auto bij hogere snelheden bijvoorbeeld minder toeren draait. Bij de handgeschakelde versie plaatst BMW nog een schakelindicator op het dashboard die adviseert wanneer het meest energiezuinig op- of teruggeschakeld kan worden. Een start & stopautomaat voorkomt onnodig draaien bij stilstand.

Een eerdere test met de BMW 318d Touring leverde niet het overtuigende bewijs dat EfficientDynamics van BMW ook daadwerkelijk meehelpt het verbruik te verlagen. Sterker nog, het behaalde gemiddelde verbruik was ronduit teleurstellend, dus daarom een herkansing voor het merk met een benzinemotor. Deze 520i met automaat pakt gelukkig beter uit. Het gemiddelde praktijkverbruik van 1 op 12,5 stemt tot tevredenheid en blijkt ook behoorlijk stabiel. De manier van rijden of het soort ritten heeft nauwelijks invloed op dit cijfer.

Eenvoudig
Het is echt opmerkelijk hoe dicht de verbruikscijfers van de versie met handbak en automaat bij elkaar liggen. Dit geldt dan vanzelf ook voor de CO(in2(-uitstoot. De 520i met zesbak stoot 162 g/km uit en de automaat ligt met 164 g/km op hetzelfde niveau. De reden waarom de automaatversie net als de handbak een A-label krijgt.

Wat rijden betreft is de BMW 520i een zeer volwassen auto met alles om je heen waar de BMW-bezitter op rekent. De afwerking begeeft zich op het hoogste niveau. Eenvoud siert ook, want het dashboard toont beslist geen wirwar van knoppen. Achter het stuur een relatief eenvoudig instrumentarium met twee hoofdklokken met in het midden een digitale display met tijd, buitentemperatuur, uitlezing van de boordcomputer en kilometerstanden.

Verlichtingsknop links, audio en klimaat rechts op de console en dan zijn alle belangrijke elementen wel genoemd. De bestuurder went snel aan de 520i. Is er i-Drive aanwezig, dan heeft de auto boven de middenconsole een groot kleurenscherm. De bediening gebeurt met behulp van een grote ronde knop die tussen de stoelen is geplaatst.

BMW zorgt als vanzelf voor goede stoelen die prima verstelbaar zijn. De ruimte achter in de 5-serie groeide door de jaren heen naar een fatsoenlijk formaat, waardoor twee volwassenen royaal kunnen zitten en voldoende hoofd- en beenruimte hebben. De bagageruimte bezit een inhoud die past bij het formaat van deze auto: er kan in de 520i -hoe symbolisch- voor 520 liter worden meegenomen.

Gewichtsverdeling
Een van de meest geprezen componenten van de BMW 5-serie betreft het onderstel. De achterwielaandrijver gedraagt zich uitermate beheersbaar en komt zeer neutraal over. Tegelijk kan er behoorlijk sportief worden gereden. BMW’s hebben bijna altijd een ideale gewichtsverdeling over voor- en achteras. De vele aluminium onderdelen helpen daar goed aan mee. De BMW 520i met automaat ontpopt zich als een rustgevende auto die niet opzweept tot snel rijden. Maar de auto heeft er wel alles voor in huis.

De prijslijst van de BMW 520i start bij 45.970 euro voor de zesbak en 49.630 voor de automaat en daar is uiteraard de subsidie van 1400 euro al van afgetrokken.

BMW 520iA

Waardering

  • uitstekend onderstel, zuinige benzinemotor die voldoende pittig is, binnenruimte
  • geen enkele BMW is goedkoop en dat wordt er met wat accessoires niet beter op

Techniek

Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 125 kW/170 pk bij 6700 tpm; maximumkoppel: 210 Nm bij 4250 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,6 seconden; topsnelheid: 224 km/u.

Maten, gewicht en prijs

Lengte: 4841 mm; breedte: 1846 mm; hoogte: 1468 mm; wielbasis: 2888 mm; gewicht: 1565 kilogram; inhoud bagageruimte: 520 liter; brandstoftank: 70 liter; BMW 520iA: 49.630 euro.

Alternatieven

Audi A6 2.0 T FSI multitronic: 46.380 euro

De Audi A6 is een forse auto met een dito binnenruimte. De afwerking is van een eenzaam hoog niveau en ondanks de voorwielaandrijving laat de auto qua rijgedrag beslist geen steek vallen. De 2 liter TFSI-motor levert ook 170 pk, maar heeft met automaat een C-label.

Mercedes E200 Kompressor A5: 53.138 euro

De instapbenzinemotor in de Mercedes E-klasse is fors duurder dan de concurrentie. Voor dat extra geldt krijgt de koper 14 pk meer! De CO2-uitstoot ligt op een flink hoger niveau dan bij de BMW 520i, waardoor de E-klasse in deze motor- en versnellingsbakcombinatie een C-label krijgt.

Volvo S80 2.0i: 38.925 euro

Zojuist heeft Volvo een viercilinder benzinemotor in de S80 gelanceerd. Deze is er echter niet met automaat en moet het doen met 145 pk. Daar tegenover staat wel een aantrekkelijke verkoopprijs. De 2 liter komt met handbak overigens niet verder dan een B-label.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer