Brussel wil negeren verkeersboetes aanpakken
Brussel doet een nieuwe poging het straffeloos negeren van boetes voor verkeersovertredingen in andere EU–landen aan te pakken. Er moet een grensoverschrijdend elektronisch informatiesysteem voor nummerborden en auto–eigenaars komen dat in alle 27 EU–landen wordt ingevoerd.
De technische moeilijkheden voor het vervolgen van verkeerszondaars moeten uit de weg worden geruimd, stelt de Europese Commissie in een woensdag te verschijnen rapport over de verkeersveiligheid. Nu is het bijvoorbeeld nog zo dat een Franse verkeersradar geen Duitse kentekens kan herkennen. Duitse snelheidsovertreders gaan dus vrijuit in Frankrijk, tenzij ze ter plekke worden gepakt.De 27 landen van de Europese Unie maakten in 2005 al vergaande afspraken voor het Europees aanpakken van verkeersboetes. Toen is afgesproken dat bijvoorbeeld Nederland een boete van een Nederlander zou mogen innen voor een verkeersovertreding in een ander EU–land.
Maar behalve Nederland hebben alleen Oostenrijk, Denemarken, Finland, Frankrijk, Roemenië en Hongarije daar nationale wetgeving voor gemaakt. Die landen kunnen onderling de bij de ander gemaakte boete innen.
Een Nederlander moet dus boetes gemaakt in Frankrijk in principe in eigen land betalen, maar te snel rijden op de Italiaanse autostrada blijft onbestraft. Voor een Duitser of een Pool blijven verkeersboetes overal (behalve in eigen land) zonder gevolgen.
Brussel is bijzonder ontevreden over het feit dat nog steeds twintig EU–landen de afspraken van 2005 niet hebben ingevoerd, maar kan daar weinig tegen doen. Er zijn geen juridische middelen om die landen te dwingen. De politieke druk zal de komende tijd wel worden opgevoerd, aldus een bron bij de Europese Commissie in Brussel.