Terschelling volgt na een eeuw Texels voorbeeld
De geschiedenis herhaalt zich. Ontevreden Texelaars startten in 1907 met Texels Eigen Stoomboot Onderneming (TESO). Bijna honderd jaar later richten drie ondernemers van Terschelling de Eigen Veerdienst Terschelling (EVT). Voor het Oeral Festival in juni moet de eerste boot, een snelle catamaran, passagiers overbrengen. „Concurrentie is nooit verkeerd.”
De bevlogen huisarts Adriaan Wagemaker was in 1907 de grote voortrekker van de TESO. De veerdienst tussen Oudeschild en Den Helder werd onderhouden door de Alkmaarse rederij Alkmaar Packet van C. Bosman. Maar de Texelaars vonden de tarieven te hoog en het comfort op de schepen minimaal.Precies dezelfde klachten zijn er bijna honderd jaar later op Terschelling over rederij Doeksen die al jarenlang de verbinding met Harlingen onderhoudt.
De Terschellingers Bernard Haantjes en Piet Smit besluiten in 2005 de EVT op te richten. Op 23 januari 2006 worden de handtekeningen bij de notaris gezet. Gisteren maakten zij bekend voor de zomer een eigen snelboot in de vaart te willen brengen. Het krijgt de oer-Terschellingse naam Willem Barentsz. De catamaran is gebouwd in Duitsland en kan maximaal 330 passagiers herbergen.
Als het schip in juni gaat varen is er echter ruimte voor 250 passagiers, zegt EVT-directeur Haantjes. „We halen er stoeltjes uit en plaatsen tafeltjes.” Want dat is een van de klachten over de snelboten van rederij Doeksen: „Je kunt er niets eten of drinken.” Op de nieuwe boot komt wel catering.
De grootste ergernis is er op Terschelling over de tarieven van Doeksen. Haantjes: „We zijn afhankelijk van de veerdienst voor onze verbinding met de vaste wal. De rederij kan de tarieven dus zo hoog maken als ze zelf willen.” De EVT wil de tickets goedkoper maken door zuiniger te varen. „Ons schip kan maximaal 36 knopen varen, maar door een kruissnelheid van 25 knopen aan te houden, besparen we brandstof.” Ook het feit dat de Willem Barentsz schroeven heeft in plaats van waterjets zoals de snelboten van Doeksen, geeft een brandstofbesparing.
De Terschellingers zijn positief over de nieuwe veerdienst. „Concurrentie is nooit verkeerd”, zegt W. Moes, eigenaar van camping De Kooi. „Onze klachten over Doeksen zijn de laatste twee jaren wel verminderd, maar het is mooi als we wat te kiezen hebben.”
Fractievoorzitter A. van den Berg van Plaatselijk Belang vindt het ook prima dat er een concurrent komt. „Als er maar een goede verbinding blijft met de vaste wal. Voor de rest gaan ze hun gang maar.”
De EVT is op dit moment nog volledig in handen van de drie ondernemers. Maar net als bij de TESO moeten de aandelen van het bedrijf in de toekomst worden verkocht aan Terschellingers. „Gewoon, omdat het leuk is” zegt Haantjes.
De nieuwe snelboot gaat drie keer per dag heen en weer varen, ook in de winter. Het schip maakt de oversteek in ongeveer een uur. Concurrent Doeksen doet er met de grote boot twee uur over, met de snelboot drie kwartier. Naast de Willem Barentsz wil de EVT nog een schip in de vaart brengen. De rederij is met Damen Shipyards in gesprek over de bouw.