Economie

Kansen voor Duits alternatief IJzeren Rijn

DEN HAAG (ANP) - Een Duits alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn gooit hoge ogen. Minister Eurlings van Verkeer ziet deze route zitten en naar zijn zeggen België ook.

14 March 2008 10:07Gewijzigd op 14 November 2020 05:38
DEN HAAG - Een Duits alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn gooit hoge ogen. Minister Eurlings van Verkeer ziet deze route zitten en naar zijn zeggen België ook. Foto ANP
DEN HAAG - Een Duits alternatief voor (een deel van) het historische tracé van de goederenspoorlijn IJzeren Rijn gooit hoge ogen. Minister Eurlings van Verkeer ziet deze route zitten en naar zijn zeggen België ook. Foto ANP

Hij zei donderdag in de Tweede Kamer te hopen dat deze variant, die Roermond en het natuurgebied de Meinweg ontziet, als beste uit de bus komt uit het onderzoek naar de heropening van de lijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied. Het gaat om een tracé langs de Duitse autosnelweg A52 en bij Roermond langs de N280.Of de Duitse oplossing goedkoper uitvalt dan het historische tracé is echter zeer de vraag. Duitsland zal aankloppen bij Nederland en België voor de extra kosten, verwacht de minister. „Maar ik zal me stevig opstellen.”

Eurlings waarschuwde wel Weert en omgeving, die zinnen op een net zo veilige lijn als de Betuweroute met tunnels, niet door te slaan met hun eisen. België zal niet aan dure voorzieningen willen meebetalen en dan teruggrijpen naar het historische tracé. Dat de Belgen openstaan voor het Duitse alternatief, is volgens Eurlings winst.

De Tweede Kamer was overwegend positief. CDA’er Hessels zag het licht aan het einde van de tunnel gloren in het slepende dossier van de IJzeren Rijn. GroenLinks en ChristenUnie drongen nog aan op serieus onderzoek naar de mogelijkheid van personenvervoer over de IJzeren Rijn. Eurlings zegde toe dat er naar dat aspect zal worden gekeken.

Het is de bedoeling dat Nederland, België en Duitsland rond de zomer definitief beslissen over het tracé voor de IJzeren Rijn.

Verladersorganisatie EVO wil dat Eurlings zich sterk maakt voor goede aftakkingen naar Venlo en Zuid-Limburg en voldoende spoorcapaciteit op het Belgische en het Duitse deel van de lijn. Een investering hierin verdient zich „dubbel en dwars” terug, omdat de IJzeren Rijn voor de Nederlandse handel en industrie, door bijvoorbeeld de drukte op de weg, belangrijk wordt. Volgens prognoses zal in 2030 13,8 miljoen ton goederen per jaar over de lijn worden vervoerd.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer