Economie

Autofabrikanten BMW en Volkswagen boeken records

WOLFSBURG/MÜNCHEN - De Duitse autofabrikant Volkswagen (VW) heeft vorig jaar een recordaantal van 6,2 miljoen auto’s geproduceerd, een groei van 8 procent. Branchegenoot BMW boekte een recordwinst: 3,13 miljard euro.

Redactie economie
14 March 2008 09:12Gewijzigd op 14 November 2020 05:38
WOLFSBURG/MÜNCHEN - De Duitse autofabrikant Volkswagen (VW) heeft vorig jaar een recordaantal van 6,2 miljoen auto’s geproduceerd, een groei van 8 procent. Branchegenoot BMW boekte een recordwinst: 3,13 miljard euro. Foto EPA
WOLFSBURG/MÜNCHEN - De Duitse autofabrikant Volkswagen (VW) heeft vorig jaar een recordaantal van 6,2 miljoen auto’s geproduceerd, een groei van 8 procent. Branchegenoot BMW boekte een recordwinst: 3,13 miljard euro. Foto EPA

Topman Martin Winterkorn van VW zei donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers van zijn concern dat de jaarproductie in 2011 moet uitkomen op 8 miljoen auto’s. Financieel ging het VW vorig jaar voor de wind. De omzet steeg met 3,8 procent naar een totaal van 108,9 miljard euro. De winst voor belastingen is uitgekomen op 6,5 miljard euro en dat is ruim boven de doelstelling van 5,1 miljard euro. „Voor het VW-concern was 2007 met afstand het meest succesvolle jaar in het bestaan van de onderneming”, aldus Winterkorn.Volgens Winterkorn hebben alle acht merken van VW bijgedragen aan deze groei. Tot het concern behoren Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Bugatti en de bedrijfsauto’s. VW is de grootste autoproducent van Europa.

De stijging in verkopen schrijft het concern vooral toe aan sterke groei in Zuid-Amerika (plus 23,6 procent) en China (plus 28 procent). In West-Europa en in Noord-Amerika zag VW de afzet gelijk blijven of zelfs dalen.

Winterkorn wijst daarbij vooral op de tegenvallende thuismarkt, Duitsland. Hier is vorig jaar een verkoopdaling van 4,8 procent genoteerd. „We verwachten dat de markt in West-Europa in 2008 weer aantrekt”, aldus Winterkorn.

Medio dit jaar neemt Volkswagen de beslissing over de bouw van een nieuwe fabriek in Noord-Amerika, waar auto’s van het formaat VW Golf en Passat geproduceerd gaan worden. VW ziet dat als een optie om de koerseffecten van de lage dollar op te vangen en dus betaalbare compacte auto’s aan de andere kant van de Atlantische Oceaan in de markt te zetten.

Kostenverlaging blijft de komende tijd een speerpunt binnen het VW-concern. Winterkorn: „We zijn al wel 10 procent productiever geworden afgelopen jaar. Werknemers maken nu gemiddeld 35 uur in de week tegen 30,2 uur een aantal jaar geleden. Ook werken meer mensen vijf dagen in plaats van vier.”

De productiviteit moet verder omhoog, iets wat het concern onder meer denkt te bereiken door met modulaire platforms te gaan werken. Dat betekent dat op basis van één bodemplaat vele verschillende modellen zijn te maken, wat in ontwikkelings- en productiekosten scheelt. Zo is een platform in de maak waarmee 43 verschillende auto’s zijn te maken binnen VW. „Het rendement moet omhoog. In 2018 streven we naar 21 procent rendement. In 2007 hebben we 9,5 procent gehaald, waarmee we overigens ruimschoots binnen het schema van onze doelstelling liggen”, aldus Winterkorn.

Over milieuvriendelijke auto’s met een lage CO(in2(-uitstoot stelde de VW-topman dat de Europese Commissie ruimte moet geven voor innovatie. Nieuwe technologie laat zich het beste lanceren in grotere en duurdere auto’s, waarmee autoproducenten meer geld verdienen, aldus Winterkorn.

Een te radicale aanpak van grote auto’s met een hoger brandstofverbruik bevordert volgens Winterkorn de ontwikkeling van milieuvriendelijke technieken niet. „Het is bovendien belangrijk dat ook grotere auto’s zuiniger worden dan nu.”

In de bedrijfsautomarkt verwacht het autoconcern in 2008 te scoren met het Zweedse merk Scania, waarin vorig jaar een meerderheidsbelang is verworven. „We hebben er alle vertrouwen in, want de verkoop van trucks trekt aan. Vooralsnog voorzien we geen gevolgen voor de werkgelegenheid bij Scania”, aldus Winterkorn.

Scania is in zijn ogen een mooie aanvulling op MAN, waarin de groep een minderheidsbelang heeft. Plannen om dat aandeel uit te breiden zijn er echter niet, evenmin dat aandeelhouder Porsche zijn belang in VW verder vergroot.

BMW, ’s werelds grootste fabrikant van luxeauto’s, heeft vorig jaar de nettowinst met 9 procent zien stijgen tot een record van 3,13 miljard euro. Het sterke resultaat is vooral te danken aan een recordverkoop van alle drie de automerken van BMW, aldus het bedrijf donderdag.

De winst valt hoger uit dan verwacht. Analisten gingen uit van 2,92 miljard euro. De omzet steeg in 2007 met 14,3 procent naar een record van 56 miljard euro. BMW verkocht in het afgelopen jaar meer dan 1,5 miljoen wagens, een stijging van 9,2 procent. Vooral de terreinwagen X5, de 3-serie en de Mini werden goed verkocht. Het concern uit München verwacht dit jaar opnieuw verkooprecords te boeken bij BMW, Mini en Rolls-Royce.

De verkoop van motorfietsen van BMW steeg vorig jaar naar een nieuw record van 102.467 stuks, een stijging van 2,4 procent. In 2006 verkocht BMW voor het eerst meer dan 100.000 motorfietsen in één jaar.

BMW kondigde in februari aan 8100 werknemers te gaan ontslaan om de winstgevendheid te vergroten. Het gaat hier hoofdzakelijk om parttimers. De meeste banen zullen verdwijnen in Duitsland. BMW wil met die ingreep en andere besparingsmaatregelen de komende vijf jaar zijn vaste lasten met 6 miljard euro verlagen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer