Kredietadverteerders houden zich beter aan regels
AMSTERDAM (ANP) – Ruim tachtig procent van de banners op internet met reclame voor lenen voldoet aan de wettelijke reclameregels. Dat meldde de Autoriteit Financiële Markten (AFM) donderdag op basis van eigen onderzoek. In 2006 voldeed nog 60 procent aan de regels.
De AFM onderzocht 299 banners van 9 kredietverstrekkers en 16 bemiddelaars. De leenbanners van drie van de onderzochte marktpartijen voldeden volgens de waakhond niet aan de reclameregels. Deze drie marktpartijen zijn door de AFM aangesproken. Ze hebben hun banners aangepast of verwijderd.Kredietreclames die mensen aansporen geld te lenen, genieten de afgelopen tijd extra aandacht van de AFM. Zo heeft de autoriteit een folder uitgegeven om consumenten te waarschuwen voor de risico’s van geld lenen.
Buttons en banners worden steeds meer gebruikt voor reclame. Adverteerders hebben vorig jaar voor 153,8 miljoen euro gespendeerd aan deze reclame-uiting. Dat is 12 procent meer dan in 2006.