Nieuw handboek voor geschiedenisonderwijs
GOUDA - Hogeschool Driestar educatief en de Gereformeerde Hogeschool in Zwolle werken samen aan leermateriaal voor geschiedenisonderwijs.
De scholen beogen een „multifunctioneel en didactisch handboek dat de leerkracht zowel achtergrondinformatie als les- en verwerkingsideeën verschaft”, zegt drs. A. A. van der Schans, die namens Driestar educatief bij het project betrokken is. Ook wordt gedacht aan een website en educatieve software. Uitgever en beraamde kosten zijn op dit moment nog niet bekend.Van der Schans onderstreept dat nog wordt gekeken wat de behoefte van christelijke scholen is. Vandaag viel er bij 800 protestants-christelijke, reformatorische, gereformeerd vrijgemaakte en evangelische scholen een enquête op de mat. Deze is bedoeld om ideeën, respons en draagvlak te krijgen. „Pas na die peiling gaan we formeel van start.”
Volgens de docent heeft het geschiedenisonderwijs op christelijke basisscholen „écht een impuls nodig. Een belangrijke aanleiding is de historische canon, die met ingang van het schooljaar 2008/2009 in de kerndoelen van het onderwijs wordt opgenomen. Daarnaast zijn de nu gebruikte methoden op reformatorische en vrijgemaakte scholen didactisch en inhoudelijk niet up-to-date meer. Wat zie je dan gebeuren: scholen schaffen een seculiere methode aan. Dat willen we graag voor zijn.”
Aanvankelijk was de Christelijke Hogeschool Ede ook betrokken bij het overleg, maar deze heeft besloten niet mee te doen.