Eten tijdens reizen of shoppen neemt toe
UTRECHT - De Nederlandse consument nuttigt maaltijden steeds meer buiten de deur. Functioneel buitenshuis eten -tijdens reizen of winkelen- zal in de toekomst het meest toenemen.
Dat blijkt uit een gezamenlijke studie van FoodService Instituut Nederland (FSIN), EFMI Business School en de Rabobank die dinsdag is gepresenteerd op het Vision on Foodcongres 2008 in Utrecht.„De vraag „wat eten we vandaag?” wordt steeds vaker vervangen door „waar eten we vandaag?””, concludeert Sipko Schat, lid van de raad van bestuur van Rabobank Groep.
Op dit moment eten dagelijks circa 4 miljoen Nederlandse consumenten één of meer hoofdmaaltijden buiten de deur. De verwachte groei zal maar weinig ten goede komen aan traditionele restaurants en eetgelegenheden, maar vooral aan ondernemingen die eten en drinken verkopen voor directe, snelle consumptie of voor consumptie onderweg, aldus het onderzoek. Het gaat daarbij onder meer om pompshops en fastfoodketens. Volgens Jan-Willem Grievink, directeur van FSIN, zullen in Nederland in de komende jaren minstens zeventig nieuwe „foodserviceformules” komen.
Een verklaring voor de verwachte toename van eten buiten de deur is de groei van het aantal alleenstaanden, die vaker buitenshuis blijken te eten. Ook de steeds vollere agenda’s zorgen voor meer consumptie elders.
Uit de studie blijkt dat de zogenaamde foodservicemarkt binnen tien jaar de omzetgrens van 30 miljard euro zal halen. Vorig jaar bedroeg de omzet nog minder dan 19 miljard euro.
Supermarkten zullen zich naar alle waarschijnlijkheid verder mengen in de strijd om de buitenshuis etende consument. Schat: „De grote vraag is wie er het beste in slaagt om de consument te voorzien in zijn behoefte aan eten en drinken voor de zeer korte termijn.”
Volgens de onderzoekers zullen sommige supermarkten klanten de mogelijkheid gaan bieden om ter plekke iets te eten. Een ander deel zal gaan samenwerken met nabijgelegen foodservicevestigingen.