Spanning stijgt rondom stemming Noord/Zuidlijn
Het al dan niet doorgaan van de aanleg van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam ligt in handen van de 45 gemeenteraadsleden van de hoofdstad. Amsterdam heeft al 187 miljoen gereserveerd voor de metrolijn. Woensdag beslist de gemeenteraad of hij nog eens 130 miljoen euro wil uittrekken voor de ondergrondse verbinding tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas.
De meningen zijn verdeeld binnen de raad. VVD, CDA en D66 zijn voor, al wil de VVD wel garanties dat de kosten niet meer oplopen. GroenLinks, SP, Leefbaar Amsterdam, Amsterdam Anders/De Groenen en Mokum Mobiel zijn tegen. Daarmee is de stemverhouding binnen deze partijen zestien voor, veertien tegen. De PvdA met vijftien zetels moet de doorslag geven.
De grootste partij in Amsterdam wil akkoord gaan met de 130 miljoen euro extra, maar niet zonder slag of stoot. PvdA-raadslid A. Bijlsma rekende de voorgelegde begroting tot op de komma door. Zijn partij heeft woensdag nog enkele moties in petto voor verantwoordelijk wethouder G. Dales. Onduidelijk is of dit tot uitstel van het besluit zal leiden.
„De moties moeten natuurlijk eerst worden aangenomen. Als het zover komt, is de vraag of Dales daarop meteen antwoord heeft”, zegt Bijlsma. De PvdA wil weten of een (duurdere) lightrailverbinding toch niet beter is dan een klassieke metro. Ook heeft Bijlsma prangende vragen over verzekeringen.
De gemeente Amsterdam stemde in 1996 al in met de aanleg van de Noord/Zuidlijn. Een referendum kon in 1997 dit besluit niet terugdraaien. Weliswaar stemde een meerderheid tegen, maar de kiesdrempel werd niet gehaald.
Van de voorstanders van de metrolijn heeft GroenLinks inmiddels afgehaakt. De partij is weliswaar voor de Noord/Zuidlijn, maar vindt deze nu te duur. Dit tot grote woede van Dales. Hij meent dat de partij die jarenlang de wethouder leverde voor de Noord/Zuidlijn, van Amsterdam nu een onbetrouwbare onderhandelingspartner maakt.
GroenLinks wil juist meer weten over deze onderhandelingen met bouwbedrijven. De Noord/Zuidlijn werd onlangs nog besproken tijdens de parlementaire enquête bouwnijverheid. GroenLinks wil het rapport van de enquêtecommissie afwachten en wachten op betere economische tijden.
De metro op de Noord/Zuidlijn moet in 2011 rijden. Dit wordt alleen gehaald als de gemeenteraad voorstemt. De totale kosten voor de Noord/Zuidlijn worden geraamd op 1,4 miljard euro, waarvan al 170 miljoen euro is uitgegeven aan voorbereidingswerk, aldus een woordvoerder van het projectbureau Noord/Zuidlijn.
Het Rijk betaalt bijna 1 miljard euro aan de Noord/Zuidlijn, maar ook geen cent meer. De risico’s komen voor rekening van de gemeente Amsterdam. Voor de gemeenteraad reden om nog zorgvuldiger te wikken en te wegen.