Studenten in actie voor NS-station Staphorst
STAPHORST - In Staphorst zou een NS-station moeten komen. Dat vinden twee studenten, die deze week een speciale Hyvessite lanceerden waarop zij proberen zo veel mogelijk medestanders te werven.
Het begon allemaal tijdens een treinreis van Hoogeveen naar Zwolle. De Punthorster Sander Belling en zijn Nieuwleusense vriend Sjaak van der Pluym vroegen zich af waarom Staphorst geen treinstation heeft, terwijl het direct aan de spoorlijn ligt en zich op een gunstige locatie bevindt. De verbinding tussen Staphorst en Zwolle neemt nu per bus ongeveer veertig tot zestig minuten in beslag, terwijl de reis per trein ongeveer tien minuten zou kunnen duren.De initiatiefnemers startten maandagochtend een site op Hyves en hadden na de eerste dag 350 leden. Hun doel is eerst 800 Hyvesleden te werven. Als dat aantal is bereikt, betekent dat het startsein voor een grootschalige handtekeningenactie onder inwoners van de omliggende dorpen. Die handtekeningen zullen vervolgens aan het provinciebestuur worden aangeboden.
Belling en Van der Pluym hebben de NS en spoorwegbeheerder ProRail nog niet op de hoogte gebracht van hun actie. Ook de gemeente Staphorst is niet betrokken in de plannen. „We hebben Staphorst er bewust buiten gehouden, omdat de gemeente al 31 jaar in de clinch ligt met de NS en ProRail”, aldus Belling. Volgens de studenten stelt Staphorst ook voorwaarden aan de komst van een eventueel treinstation. Zo zou het busvervoer in de regio niet mogen lijden onder toenemend gebruik van treinverkeer. Ook zouden er op zondag geen treinen mogen stoppen.
Wethouder Brand van Staphorst verwees deze bezwaren dinsdagavond naar het rijk der fabelen. „Van de kant van de gemeente is mij geen enkele belemmerende voorwaarde bekend. Sterker nog, ons huidige coalitieakkoord staat zelfs open voor de mogelijkheid van treinvervoer.” Ook van de jarenlange problemen met ProRail is de wethouder niets bekend.
Volgens Brand loopt er een groot onderzoek naar het reisgedrag van forensen en studenten in het vervoersnet rondom Zwolle, om zo het openbaar vervoer beter te kunnen afstemmen op het gebruik door de reiziger. Daaruit blijkt al wel dat het traject Staphorst-Zwolle een veelgebruikte verbinding is. „De NS en ProRail nemen deze resultaten ook heel serieus”, weet Brand. „Het is echter een onderzoek over een langere periode. Daarna moet ook de landelijke politiek zich hier nog over uitspreken.”
Brand is overigens positief over het initiatief. „Ik waardeer het dat burgers meedenken. Ook het college en de raad zouden de komst van een station zeker toejuichen.”
Belling en Van der Pluym hebben hun plan al klaar. „Het station zou tussen de Gemeenteweg en de Mr. J. B. Kanlaan moeten komen, ter hoogte van het industrieterrein. „Dan kunnen kerkgangers zich in elk geval niet storen aan het komen en gaan van de treinen bij het station.”