Economie

Sim-kaart in auto belt reddingsdienst

HANNOVER - Een sim-kaart in de auto die bij een ongeval automatisch de reddingsdiensten alarmeert: telecomconcern Vodafone presenteerde een toepassing van deze techniek maandag op de computerbeurs Cebit in Hannover.

Van onze verslaggever
3 March 2008 21:12Gewijzigd op 14 November 2020 05:35
Vodafone presenteerde maandag op de computerbeurs Cebit in Hannover een sim-kaart in de auto die bij een ongeval automatisch de reddingsdiensten alarmeert. Foto RD
Vodafone presenteerde maandag op de computerbeurs Cebit in Hannover een sim-kaart in de auto die bij een ongeval automatisch de reddingsdiensten alarmeert. Foto RD

Het zogenoemde eCall-systeem, waarbij de auto bij ongevallen zelf het alarmnummer 112 belt, is een project dat al in 2004 door de Europese Commissie is gestart. Streven was toen om vanaf 2009 alle voertuigen in de EU uit te rusten met een automatisch noodoproepsysteem. Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers zou hiermee met 10 procent kunnen worden teruggedrongen.Vodafone toont deze week in Hannover een werkende toepassing aan het publiek. Op het moment dat een bestuurder met zijn voertuig in botsing komt met een ander object, wordt er door de aanwezige sim-kaart een signaal uitgezonden naar een alarmcentrale.

Hulpverleners nemen in dat geval contact op met de mobiele telefoon van de bestuurder om te vragen wat er aan de hand is. „Reageert de automobilist niet, dan wordt er sowieso een ambulance gestuurd”, aldus Tobias Freudenberg van Vodafone.

eCall werkt door middel van de mobiele telefoon en een gps-ontvanger, waarmee de exacte locatie van de auto eenvoudig kan worden vastgesteld. De sim-kaart kan tegelijkertijd ook andere informatie ’doorbellen’, waaronder de identiteit van de bestuurder, het merk en type auto waarin hij rijdt en de snelheid waarmee werd gereden. Het is zelfs mogelijk om vast te stellen of de auto nog op vier wielen staat.

Volgens Freudenberg zullen steeds meer automerken het systeem als „optie” aanbieden. In Nederland rijden op dit moment al heel wat auto’s rond met eCall-technieken aan boord. Routenavigatiesystemen zijn bijvoorbeeld voorzien van een gps-ontvanger. Hulpdiensten zijn echter nog niet op berekend op deze manier van alarmeren. Dat is voor de auto-industrie reden om terughoudend te zijn met grootschalige invoering van eCall. Er zijn ook bezwaren, die vooral op het terrein van de privacy liggen.

Over de prijs van het eCallsysteem van Vodafone kon het telecomconcern nog geen uitspraken doen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer