De Jager: Grens fiscus bereikt
DEN HAAG - De Belastingdienst heeft zijn grens bereikt. Nieuwe taken als het innen van de kilometerheffing en de AOW-heffing kunnen niet door de fiscus worden verzorgd omdat de dienst er geen ingewikkelde maatregelen bij kan hebben.
Die boodschap gaf staatssecretaris De Jager van Financiën zondag af. „Ik zeg niet dat niks kan, er mag best nieuw beleid gemaakt worden. Maar dat mag niet leiden tot ingewikkelde regels”, aldus de CDA-bewindsman in een interview met De Telegraaf.Het AOW-plan zoals vastgelegd in het regeerakkoord -de heffing voor 65-plussers met een aanvullend pensioen boven de 18.000 euro en een voordeel voor ouderen die tot hun 65e aan de slag blijven- kan in zijn huidige vorm niet worden uitgevoerd. „Van de AOW-heffing heeft de Belastingdienst gezegd: Dat is te ingewikkeld. Dus heb ik gezegd: Dat gaan we niet zo doen. We bekijken nu wat beoogd is.”
Het voorstel was een zorgvuldig maar moeizaam bereikt compromis tussen de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie. De afgelopen maanden is gebleken hoe ingewikkeld de uitwerking ervan is. Het Centraal Planbureau (CPB) bekritiseerde het voorstel eerder ook al. Achter de schermen wordt momenteel druk gezocht naar een uitvoerbare variant.
Naast de complexe AOW-heffing is ook het innen van de kilometerheffing ingewikkeld. Er is nog overleg gaande hoe dat het best gedaan kan worden, maar volgens De Jager is het voor de fiscus in ieder geval niet te doen. „De Belastingdienst gaat die heffing niet uitvoeren.”
De waarschuwende woorden van zondag volgen op nieuwe problemen bij de Belastingdienst. Vorige week meldde De Jager dat 730.000 digitale aangiften inkomstenbelasting door het computersysteem onbruikbaar waren gemaakt. Ook daarvoor kende de fiscus veel ict-problemen met onder meer de toeslagen voor zorg, huur en kinderopvang en de gegevensuitwisseling met uitkeringsinstantie UWV. Het kost volgens De Jager nog jaren om de ict bij de Belastingdienst helemaal op orde te krijgen.
Coalitiepartij PvdA, initiatiefnemer van de AOW-heffing, gaat ervan uit dat problemen bij de uitvoering vooral zitten bij de manier waarop mensen die tot hun 65e doorwerken gecompenseerd worden en niet bij de heffing voor rijke ouderen die eerder stoppen met werken.
Het CDA wacht de uitwerking af. Oppositiepartij VVD is tevreden met de opstelling van De Jager.
CDA en PvdA zien vooralsnog geen problemen rond de inning van de kilometerheffing. Volgens beide partijen kan het innen van de heffing echter ook door private organisaties verzorgd worden. De autobranche, de RAI Vereniging en Bovag delen die mening.
GroenLinks is de chaos bij de Belastingdienst zat en eist een parlementair onderzoek. Fractievoorzitter Halsema vindt het onbegrijpelijk dat De Jager nu al weet dat zijn dienst de kilometerheffing over een aantal jaren niet zou kunnen uitvoeren. Volgens haar moet het parlement zelf kunnen beoordelen wat de dienst er nog bij kan hebben.
Uit een representatieve steekproef van Bureau Consumentenonderzoek in opdracht van De Telegraaf blijkt dat 59 procent van de bevolking haar mening deelt.