Plan OV-chipkaart stuit op kritiek
DEN HAAG - De private vervoersbedrijven Arriva, Veolia en Connexxion en de VVD in de Tweede Kamer hebben kritiek op het aanvalsplan van staatssecretaris Huizinga voor de invoering van de OV-chipkaart.
Met name de financiële onderbouwing van het plan stuit op bezwaren, zei directeur A. Hettinga van Arriva vrijdagavond namens de drie private ondernemingen. Ook VVD-Kamerlid De Krom uitte zijn zorgen.Vrijdag maakte staatssecretaris Huizinga bekend dat de OV-kaart met ingang van volgend jaar kan worden ingevoerd. Onderzoek van TNO wees uit dat de kaart goed, betrouwbaar en veilig is. Reizigers zouden geen financiële risico’s lopen als de kaart zou worden gekraakt. Mocht er iets misgaan, dan draaien de OV-bedrijven op voor de kosten. Huizinga wil met een speciaal plan het imago van de OV-kaart opkrikken.
NS, HTM, GVB en RET lieten vrijdag weten het aanvalsplan van Huizinga te ondersteunen, maar Arriva, Veolia en Connexxion hebben het nog niet ondertekend. Ze zijn positief over de doelen, maar willen eerst weten hoeveel geld het plan gaat kosten en wie ervoor gaat opdraaien. Deskundigen ramen die kosten op 50 miljoen euro per jaar.
De vervoersbedrijven wijzen erop dat ze de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s hebben geïnvesteerd in de kaart, terwijl de provincies en het Rijk fors hebben bezuinigd op de vervoerders. „Bij ons is de rek eruit”, aldus Hettinga. „We hebben grote zorgen over de extra kosten en over wie dat gaat betalen.”
Kamerlid De Krom wil zo snel mogelijk duidelijkheid over de gevolgen voor de financiën en de planning. De liberaal wil volgende week een hoorzitting over de chipkaart houden in het parlement. Zijn houding werd eerder deze week door de bestuurskundigen prof. dr. Paul Frissen en prof. dr. Mark Bovens bekritiseerd. Volgens beide hoogleraren eist de Tweede Kamer ten onrechte dat de bewindsvrouw een oplossing zoekt voor de problemen met de OV-kaart, omdat niet zij maar officieel de provincies, gemeenten en vervoersbedrijven verantwoordelijk zijn voor de chipkaart.
Dat Huizinga mag opdraven zodra er iets misgaat met de kaart, is volgens de bestuurskundigen een teken aan de wand. De politiek zou volgens hen meer moeten vertrouwen op de veerkracht van de samenleving.