Vliegende bwk met pensioen
AMSTERDAM (ANP) - Na tachtig jaar neemt de laatste vliegende boordwerktuigkundige in Nederlandse dienst afscheid.
Op 1 maart maakt de laatste klassieke Boeing van het type 747-200 de laatste vlucht voor Martinair. Aan boord van de kist 100 ton vracht uit het Verre Oosten, twee piloten en een bwk, de boordwerktuigkundige, vroeger ook wel aangeduid als ”de stoker”.Voor de gelegenheid heeft Martinair zaterdag een receptie georganiseerd in samenwerking met Schiphol. „De belangstelling is enorm, we hebben al 300 aanmeldingen”, aldus een woordvoerder van Martinair vanmorgen. Onder de genodigden bevinden zich vooral piloten en technici.
De bwk is het derde bemanningslid van de cockpit, na de piloot en de copiloot. Opgeleid om tijdens de vlucht eventuele storingen aan systemen te verhelpen, ontpopte ”de stoker” zich in de praktijk tot het manusje-van-alles. Van de reparatie van defecte koffiemachines en piepende stoelleuningen tot afgebroken schoenhakken van stewardessen.
De voortschrijdende technologie heeft de functie van bwk in de Nederlandse burgerluchtvaart overbodig gemaakt. De functie heeft in Nederland bestaan sinds 1928.