Mobiele vrienden
Alle begrip voor wie een nee/nee- of een nee/jasticker op zijn brievenbus plakt. Toch zijn reclamefolders van tijd tot tijd heel nuttig, bijvoorbeeld om trends op het terrein van moderne media te volgen.
Een speelgoedfolder vol dvd’s en actiespellen zegt iets over de tijdsbesteding van veel kinderen. Zo vertellen de brochures van belbedrijven welke ontwikkelingen er op het terrein van mobiele telefonie zijn. Iedereen herkent de mobieltjes van Nokia waar twee handen elkaar grijpen -een verwijzing naar de afbeelding van de schepping door Michelangelo- of de schermen met icoontjes voor de berichtenmap, de foto’s en de FM-radio van het mobieltje.BelCompany plaatst in de februarifolder vier T-Mobilemobieltjes op de voorpagina, waarvan er twee de Googlezoekmachine op het beeldscherm hebben, een andere de website van nu.nl en de vierde het beginscherm van Windows Live Messenger, de moderne variant van MSN. Een jaar geleden haalden veel mensen de schouders nog op als je beweerde dat mobiel internet in aantocht was. Ook onderzoeksbureau Dialogic meldde vorige week dat slechts een kwart van de bezitters van een apparaat voor mobiel internet er ook daadwerkelijk gebruik van maakt. Men vindt het te duur, te onhandig en te traag.
De reclamebrochures bewijzen echter dat er een omslag ophanden is. Te duur? Voor minder dan 5 euro per maand zijn de bezitters van deze mobieltjes altijd en overal online. Te onhandig? T-Mobile wisselt volgende maand Google in voor Yahoo en zorgt daarmee voor een heel gebruiksvriendelijk internetportaal. Te traag? Veel van deze toestellen beschikken over umts en de verbindingssnelheid zal nog met sprongen omhooggaan.
Dat bleek ook tijdens het wereldcongres over mobieltjes in het Spaanse Barcelona, twee weken geleden. Folders en brochures laten slechts zien wat de belbedrijven op dit moment aanbieden, maar zo’n congres vertelt wat ze in hun achterhoofd hebben voor de komende jaren. In Barcelona demonstreerden ze nieuwe verbindingstechnieken die vele malen sneller zijn dan de ADSL-lijn waar de meeste internetters aan gewend zijn: meer dan 100 megabit per seconde.
Dat mobiel internet op de drempel van de doorbraak staat, blijkt bovendien uit de manier waarop mobieltjes kennelijk nu al volop gebruikt worden. Als de telecomsector een wereldwijd pact tegen mobiele kinderporno sluit, is dat niet alleen uit voorzorg. De topman van het Noorse bedrijf Telenor liet in Barcelona voorbeelden zien en vertelde dat zijn zwarte lijst in vier jaar tijd twintig keer zo lang is geworden en nu 5300 geblokkeerde mobiele sites telt.
Een andere vorm van misbruik is het verspreiden van virussen en spam. Het Amerikaanse bedrijf McAfee zegt dat een op de zeven mobiele internetters rechtstreeks of indirect in aanraking is gekomen met een virus en dat een kwart van de Japanse mobieltjes elke dag spam ontvangt.
Ook het feit dat de meeste computerfabrikanten hun laptops nu standaard uitrusten met ontvangers voor mobiel internet, geeft een impuls aan deze techniek. Dell kreeg een schouderklopje van de congresvoorzitter Conway voor de Inspiron 1525: „Een lichtgewicht computer voor minder dan 500 dollar die het meteen doet als je ’m uit de doos haalt. Je zet hem aan en je bent verbonden.”
De opkomst van mobiel internet plaatst ook christenen voor nieuwe vragen. De vermaakindustrie draait op volle toeren om brood en spelen aan te bieden langs dit kanaal. Het komt nog vaak voor dat ouders in de gereformeerde gezindte te laat wakker worden. Ze denken na over Hyves of dvd’s terwijl hun zoon al een jaar een profiel heeft, zijn vriendenkring bijhoudt via z’n mobieltje en vanaf datzelfde apparaat z’n YouTubefilmpjes op de Hyvespagina’s plaatst. Een filter op de computer in de huiskamer is belangrijk, maar niet voldoende.
Filters voor umts-telefoons komen naar verwachting pas later dit voorjaar beschikbaar. Dat is een reden te meer om alvast na te denken over „de wereld in je binnenzak”, zoals Nokia zijn nieuwe diensten noemt. Als die wereld je letterlijk zo dicht op de huid zit, is een geestelijke wapenrusting onmisbaar: het schild van het geloof, om de vurige pijlen van de boze uit te blussen.
De auteur is adjunct-hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad.
Reageren? gedachtegoed@refdag.nl.