Handel in replica’s van meesterwerken bloeit
Als de portemonnee niet dik genoeg blijkt om het origineel te bekostigen en de poster niet in de smaak valt, is een handgeschilderde replica van een meesterwerk een alternatief. Keus genoeg, de handel in replica’s bloeit. Op het wereldwijde web zijn verschillende internetwinkels te vinden die grossieren in kopieën. Alle ondernemers zeggen het beste van het beste te leveren.
Om dit te onderstrepen, plaatsen sommigen op de site foto’s van eigen werk tegenover dat van concurrenten. Anderen zetten in met „grootste en meest voordelige.” De VanGoghStudio belooft de klant dat deze „de geur van het negentiende-eeuwse Europese leven” in huis haalt. De prijzen variëren van 100 tot wel 2000 euro. Een afmeting die afwijkt van het origineel vormt meestal geen probleem. Kwaliteit via de computer selecteren is verre van ideaal. Een rondrit langs bedrijven die zich met concrete voorbeelden durven presenteren, biedt meer kans op een bevredigend eindresultaat. Een portret van twee eenmansbedrijven die desgewenst hun deur openzetten.Betaalbare wanddecoratie
Naam: Art Impressions in Oud-Loosdrecht levert olieverfschilderijen op linnen.
Eigenaar: Karien de Steenhuysen Piters.
Opleiding: Studie Academie der Beeldende Kunsten, Rotterdam.
Bedrijf: „Ik ben gestart in 1997 na in Thailand op fraaie kopieën van meesterwerken te zijn gestuit. We kochten er ”De lunch van de roeiers” van Renoir. Mijn omgeving reageerde enthousiast op deze aanschaf. Ik ben teruggegaan naar Azië en heb vijf goede Thaise kunstenaars geselecteerd. De contacten verlopen nu via een van hen die een tijd in België heeft gewerkt.”
Werkwijze: „Hoewel ik een site heb, gaat de verkoop niet via internet. Ik ontvang mensen op afspraak in het souterrain van mijn woning, waar circa 200 replica’s hangen en staan. Vijftig procent van de bezoekers maakt een keus uit deze werken. Wanneer het niet lukt om hier te kiezen, bezoek ik hen thuis met de geselecteerde schilderijen. Verrassend genoeg komt dan meestal niet de oorspronkelijke favoriet uit de bus.
De andere helft van de mensen plaatst een opdracht. Een klant betaalt in dat geval 25 procent vooruit. Daarna stuur ik een afbeelding van het meesterwerk naar Thailand. Na zes tot acht weken arriveert de replica hier in een koker. Ik bezoek de klant thuis met een serie lijsten om iets te selecteren wat bij het schilderij én het interieur past. Uiteindelijk lever ik de ingelijste replica persoonlijk af.”
Kwaliteit: „De kopiist moet schilderen wat er staat. Hij ontvangst sowieso een duidelijke omschrijving en een afbeelding vol pijlen en aanwijzingen. Ik geef onder meer aan waar de verf iets dikker moet zijn. Een klant kan extra aandacht voor een detail vragen, bijvoorbeeld om de oeverlijn van een rivier extra aan te zetten. Ik controleer een replica bij aankomst nauwgezet en kijk onder meer of verhoudingen kloppen. Ik ben nog nooit op fouten zoals verkeerd kleurgebruik gestuit. De klant zelf kijkt kritischer naar een replica dan naar het origineel. Opeens vallen dan bijzonder vormgegeven ledematen op, zoals de vreemd gevormde handen op ”Ezeltje rijden langs het strand” naar Isaac Israëls.”
Onbespreekbaar: „De Wet op het auteursrecht ontduiken door een werk te leveren van een kunstenaar die minder dan zeventig jaar geleden is overleden. Ooit liet ik fragmenten à la Helmantel schilderen, maar dat was een uitzondering. De handtekening van de meester kopiëren is onbespreekbaar. Verder de afbeelding van de opdrachtgever zelf in de replica laten brengen of een kopie kunstmatig oud laten maken. De barstjes die hierdoor ontstaan zijn te grof.”
Prijzen: ”De lunch van de roeiers” naar Renoir (125 x 105 cm) 1890 euro, een Parijs straatbeeld naar Cortes (110 x 80 cm) 1050 euro, ”Meisje met de parel” naar Vermeer (60 x 60 cm) 850 euro, ”Bloembollenveld bij Rijnsburg” naar Monet (42 x 52 cm) 450 euro. Alle prijzen zijn inclusief lijst.
Klanten: „Voornamelijk 50-plussers met een bovenmodaal inkomen. Tachtig procent van de bezoekers koopt daadwerkelijk een replica. Van hen komt 90 procent terug voor een volgend schilderij.”
Toppers: „Taferelen met mensen erop. Straatbeelden van Parijs, converserende mensen of een gezin dat langs het strand loopt. Geschilderd door impressionisten als Cortes, Béraud en Renoir. Er bestaat weinig vraag naar Van Gogh en Rembrandt.”
Kunst?: „Tien jaar geleden werd er wat laatdunkend gesproken over replica’s. Tegenwoordig bestaat er meer waardering. Een replica is geen originele kunst en geen poster. Noem het mooie betaalbare wanddecoratie.”
Op zaterdag 15 maart houdt Art Impressions van 12.00 tot 17.00 uur een open dag.
www.art-impressions.nl, 06-53483232.
Kopiëren is kunstig
Naam: Master Painters Copies in Landsmeer, verkoopt olieverfschilderijen op linnen.
Eigenaar: Krystyna Schrijnemakers.
Opleiding: Cursussen kunstgeschiedenis.
Bedrijf: „Begonnen in 2002. Het idee ontstond tijdens een reis door Thailand waar veel goede én slechte kopieën te koop zijn. Er werken nu zo’n twaalf Thaise schilders voor mij. De contacten verlopen via e-mail met een galerie-eigenaar in Thailand. Hij zoekt de geschikte schilder bij een opdracht.”
Werkwijze: „Het is een internetbedrijf, maar mensen zijn welkom in Landsmeer om kennis te maken en voorbeelden te bekijken. Na een offerteaanvraag probeer ik altijd een poster van het meesterwerk aan te schaffen in het museum waar het schilderij hangt, wat bij kleinere musea soms lastig is. Regelmatig weet iemand de titel van een schilderij niet en noemt hij alleen de naam van de maker en een vage aanduiding als ”moeder met kind”. Dat kost veel tijd. Verder bezorgen kleurverschillen in de artprints mij regelmatig hoofdbrekens. Ik ben wel eens naar het Van Gogh Museum in Amsterdam gegaan om een poster met het origineel te vergelijken. Na zes tot acht weken ontvangt de klant het doek thuis in een koker.”
Kwaliteit: „Ik wil superkwaliteit leveren. Dat ben ik verplicht aan de klanten, want zij kiezen voor de replica van een afbeelding die veel voor hen betekent. Rommelen heeft sowieso geen enkele zin, want opdrachtgevers kennen het schilderij door en door. Overigens zal er altijd enig verschil tussen de kopie en het origineel bestaan. Alleen al omdat vroeger op hout werd geschilderd en wij voor linnen kiezen. Een nieuw exemplaar oogt ook anders dan een werk van honderd jaar oud. Ter controle laat ik in Thailand een frontale foto van de replica maken en die vergelijk ik met het origineel. Onvolkomenheden laat ik ter plekke corrigeren. Bij aankomst in Nederland bekijk ik het doek nogmaals.”
Onbespreekbaar: „Een kopie van een werk van een levende schilder is broodroof. Wil iemand een replica van een schilderij dat nog niet helemaal onder vrije publiciteitsrechten valt, dan stel ik voor het doek geïnspireerd op dit meesterwerk te maken, zonder het predicaat ”museumkwaliteit” en met bewust aangebrachte variaties. Verder wordt sowieso de handtekening van welke meester dan ook niet nagemaakt.”
Prijzen: ”Gezicht op Dordrecht” (98 x 138 cm) naar Albert Cuyp 1195 euro, ”Jagers in de sneeuw” (100 x 72 cm) naar Pieter Brueghel 795 euro. ”Ezeltje rijden langs het strand” naar Isaac Israëls (71,4 x 98 cm) 595 euro en ”Het puttertje” naar Fabricius (22,8 x 33,5 cm) 250 euro. Alle prijzen zijn exclusief lijst.
Klanten: „Bestellingen komen niet alleen uit Nederland, maar ook veel uit België. Er hangen doeken in Amerika, Frankrijk en Hongarije. De klanten zijn kunstliefhebbers.”
Toppers: „Winterlandschappen en werk van oud-Hollandse meesters en impressionisten als Rembrandt, Schelfhout, Koekkoek, Van Gogh, Monet, Renoir, maar ook van iemand als Klimt, een representant van de jugendstil.”
Kunst?: „Kopiëren is vakwerk, geen kunst in de strikte zin van het woord. Het is in elk geval kunstig.”