„Schilderij als schouderklopje voor de monarchie”
De Limburgse kunstenaar Ger Groeneveld houdt van het Oranjehuis. Voor hem reden om de koninginnen van Oranje op het doek vast te leggen. Het is een megaschilderij geworden van 2 bij 3 meter. „Een schouderklopje.”
Het doek toont koningin Beatrix in de tuin voor Paleis Soestdijk. Zij heft het glas met koningin Wilhelmina terwijl de koninginnen Emma en Juliana toekijken. Naast hen staat de toekomstige koningin Máxima in gesprek met de jonge vorstinnen Emma en Juliana, terwijl de jonge Beatrix met Wilhelmina praat.De combinaties zijn niet toevallig. Groeneveld: „In mijn opinie is Beatrix meer een type als koningin Wilhelmina dan als Juliana. Beatrix en Wilhelmina zitten op dezelfde lijn. Daarom staan zij bij elkaar.”
Waarom heeft u het schilderij gemaakt?
„Om de zoveel tijd deel ik een schouderklopje uit. Zo is dit stuk ook bedoeld. De Oranjes doen zo veel goed werk. Laten we in Nederland toch eens ophouden met heel die discussie over de monarchie. De Republiek Nederland, dat klinkt toch niet. Dan heb je elke paar jaar geëmmer met verkiezingen. Wie moet de nieuwe president worden? Tussendoor stapt er iemand op en dan begint het hele circus weer. Dat kost kapitalen. De monarchie is zoiets moois. Daar moeten we zuinig op zijn. Daarom dit positieve gebaar. De koninklijke familie verdient dat.”
Een eerbetoon dus?
„Ja, zo zou je dat kunnen zeggen. Er is in de wereld genoeg ellende. Ik vind dat de monarchie daartegenover zo veel positiefs brengt.”
Prins Bernhard
Het is niet de eerste keer dat de 59-jarige Groeneveld leden van de koninklijke familie op het doek vastlegt. „Ik heb jaren geleden ook een groot portret van prins Bernhard gemaakt. Dat is geveild voor de hulpverleningsorganisatie Flying Doctors. Ik ben destijds uitgenodigd op Paleis Soestdijk en heb een ontmoeting gehad met prins Bernhard. Ik vond toen dat de grote betekenis van prins Bernhard voor Nederland werd vergeten. Er zijn dingen niet goed gegaan, zoals rond de Lockheedaffaire, maar hij heeft heel veel betekend voor grote Nederlandse bedrijven als Philips en Akzo. Die gingen graag met hem op reis.”
Waarom kiest u voor Paleis Soestdijk op de achtergrond van uw nieuwste schilderij?
„Ik heb niet zo veel met Paleis Huis ten Bosch in Den Haag. Soestdijk is voor mij en mijn generatie toch hét paleis. Daar vonden de defilés plaats. Daar keek je naar. Ik kreeg het van mijn ouders mee. Die waren echt Oranjegezind.”
Prins Willem-Alexander ontbreekt niet op het kunstwerk. Hij staat afgebeeld als buste op een console. „Een verwijzing naar de hobby van koningin Beatrix.”
Groeneveld houdt van humor in zijn werk. „Dat maakt mijn werk leuk. Daarom staat er bij de buste van de prins een glas water als verwijzing naar zijn inzet voor het water wereldwijd. Er zit nog een grap in het schilderij, maar die vertel ik niet”, zegt de kunstenaar met een schaterlach.
In de rechterbovenhoek staat de gouden koets afgebeeld. „Ook iets om zuinig op te zijn. Ik hoop dat die over een eeuw nog rijdt. Ik vind het zo mooi als ik dat zie op Prinsjesdag. Prachtig.”
In de linkerbovenhoek ontbreekt het zwaard bij de zogeheten regalia: de kroon, de rijksappel en de scepter. „Dat zwaard vind ik achterhaald. De koning als machthebber, die tijd hebben we gehad. Ja, ik vlieg soms van rechts naar links in mijn opinie”, zegt Groeneveld.
Te koop
De kunstenaar heeft van het werk genoten, maar is ook blij dat de klus is geklaard. „Vier maanden lang heb ik eraan gewerkt. Ik heb er een speciaal atelier voor gebruikt. De afmetingen maakten het er niet eenvoudiger op. Voor het schilderij stond een stellage. Dus het was steeds erop en eraf: even schilderen en dan er weer af om het van een afstandje te bekijken. Ik heb er stevige beenspieren van gekregen.”
Het eremonument is te koop. De opbrengst gaat naar het Prinses Beatrix Fonds. „Er schijnt al een bieder te zijn. Ik hoop dat het op een plaats terechtkomt waar het voor het publiek te zien is. Ergens in de openbare ruimte op een plek waar veel mensen het kunnen zien. Het zou toch jammer zijn als iemand er een ton voor geeft en niemand ziet het schilderij meer.”
Agenda
De president van Mozambique, Armando Emilio Guebuza, en zijn vrouw brengen van woensdag 27 tot en met vrijdag 29 februari een officieel bezoek aan Nederland. De president wordt onder anderen door koningin Beatrix ontvangen.
Prinses Máxima gaat donderdag 28 februari samen met kinderen tijdcapsules begraven in het nieuwe aangeplante klimaatbos van Natuurmonumenten in Biddinghuizen. Dezelfde kinderen worden over 25 jaar weer uitgenodigd om de tijdscapsules op te graven om herinnerd te worden aan hun ideeën over natuur en klimaatsverandering.
Koningin Beatrix opent vrijdagmiddag 29 februari in het Amsterdams Historisch Museum de expositie ”Amsterdam & de Oranjes”. De tentoonstelling geeft aan de hand van historische gebeurtenissen inzicht in de relatie van Amsterdam met het Huis van Oranje.
Museum Oud Soest exposeert vanaf vandaag poppen uit de verzameling van koningin Juliana. Tijdens bezoeken in binnen- en buitenland kreeg Juliana veel poppen aangeboden. De koningin had een verzameling van meer dan 800 poppen. Het Koninklijk Huisarchief heeft het Soester museum bijna zestig poppen in bruikleen gegeven.