Uitgeverijdivisie weg bij Reed Elsevier
AMSTERDAM (ANP) - Reed Elsevier, uitgever van bladen als Elsevier en FEM Business en weekblad Boerderij, voert een grondige herstructurering door. Het concern doet de uitgeverijdivisie van de hand en wil tegelijkertijd dataleverancier Choicepoint kopen voor 2,1 miljard pond sterling (2,8 miljard euro).
Dat heeft de uitgever donderdag bekendgemaakt bij de publicatie van de jaarcijfers. De uitgeverijtak van het concern geeft onder meer tijdschriften en onlinepublicaties uit in Engeland en de Verenigde Staten. Ook de uitgeefactiviteiten in Nederland worden verkocht. Davis verwacht veel belangstelling voor het onderdeel, al hebben er nog geen gesprekken plaatsgevonden.Het concern wil met de herstructurering minder afhankelijk worden van de advertentiemarkt. „Het advertentiemodel past minder goed binnen ons bedrijf”, aldus bestuursvoorzitter Crispin Davis.
De verkoop van de uitgeverijtak maakt deel uit van een omvangrijke reorganisatie die de komende drie jaar 245 miljoen pond sterling (335 miljoen euro) moet opleveren en vanaf 2011 op jaarbasis 100 miljoen euro. Voor de herstructurering neemt Reed Elsevier een last van 140 miljoen pond sterling (190 miljoen euro), waarvan het grootste deel in 2008 genomen wordt.
De reorganisatie zal volgens topman Davis in de komende twee tot drie jaar ten koste gaan van banen. Hij kon niet aangeven hoeveel banen er verloren gaan.
Het concern is overigens geenszins van plan om de naam Elsevier te schrappen nu een van de in Nederland belangrijkste dragers van de naam, het zakenblad Elsevier, van eigenaar zal wisselen. „We zijn trots op onze wortels in Amsterdam”, aldus de topman.
De omzet van Reed Elsevier groeide vorig jaar met 2 procent naar 4,58 miljard pond sterling (6,69 miljard euro). Het bedrijfsresultaat kwam 6 procent hoger uit op 888 miljoen pond sterling (1,23 miljard euro). De uitgeeftak had vorig jaar een omzet van 906 miljoen pond sterling (1,32 miljard euro).