Verdeelde reacties op plannen luchtkwaliteit A’dam
AMSTERDAM (ANP) – De woensdag gepresenteerde plannen om de luchtkwaliteit in Amsterdam te verbeteren, leiden tot verdeelde reacties. De Kamer van Koophandel in Amsterdam begrijpt dat de maatregelen om de luchtkwaliteit in de hoofdstad te verbeteren ingrijpend zijn, maar ziet er wel de noodzaak van in.
„Ik snap dat het ontzettend lastig is voor ondernemers om de hogere parkeertarieven te accepteren", zei voorzitter Schwirtz woensdag in een reactie. „Maar we moeten deze stap zetten om ook in de toekomst als stad op de kaart te blijven staan". Hij liet weten zich wel in te zetten om ervoor te zorgen dat er de komende drie jaar geen nieuwe verhogingen van de parkeertarieven komen.De hoofdstedelijke afdeling van de PvdA is blij dat het parkeertarief binnen de ring niet overal op 4 euro per uur komt te staan, zoals het oorspronkelijke plan, maar de nu aangekondigde stijging moet volgens de partij wel eenmalig zijn. Verder willen de sociaal–democraten dat snel een begin wordt gemaakt met het autoluw maken van de binnenstad.
Gemeenteraadslid van het CDA Van Drooge liet weten dat de plannen „een goede aanzet", maar „niet voldoende" zijn. Zo ontbreekt volgens hem een wetenschappelijke onderbouwing. „De voorgestelde vermindering van het autogebruik heeft daardoor veel weg van symboolpolitiek".
Volgens een woordvoerder van Milieudefensie verdient Amsterdam „een pluim" voor het plan voor een milieuzone. Wel vindt de zegsman dat de gemeente vergeet bomen te planten, die ook goed zijn voor de luchtkwaliteit. Ook het voorstel voor extra parkeerplaatsen langs de ringweg A10, valt niet in goede aarde. „Mensen komen dan nog steeds met de auto naar de stad, in plaats van met het openbaar vervoer".
Vorige week bleek al dat liefhebbers van oldtimers het plan om auto’s van een bouwjaar voor 1992 uit de stad te weren, onbegrijpelijk vinden. Volgens Toon van Diepen, voorzitter van de Historische Automobiel Vereniging (HAV), zijn de gevolgen niet te overzien. „Onze leden zijn straks verplicht op zondagochtend hun auto tot aan de ringweg te duwen voordat ze hem mogen starten", zei hij. Herrema zei woensdag dat hij nog met de oldtimerorganisaties gaat praten over wat de mogelijkheden voor hen kunnen zijn.