AH heeft 29 miljoen smurfen klaarliggen
ZAANDAM (ANP) – Bijna twee smurfen per Nederlander heeft supermarktketen Albert Heijn (AH) klaarliggen voor de smurfenactie die deze week begint. Ze hopen en verwachten dat de actie minstens zo’n groot succes wordt als de wuppie-actie van zomer 2006. Voor de klanten van AH liggen vanaf maandag maar liefst 29 miljoen smurfen klaar, liet een woordvoerster weten.
„En op is echt op", voegt zij eraan toe. Albert Heijn werd twee jaar geleden in aangename zin overvallen door het enorme succes van de wuppies. „Die actie heeft ons veel extra omzet opgeleverd". Klanten kregen bij een besteding van 15 euro een kleine wuppie cadeau. Wie drie ’sjerpjes’ van kleine wuppies inleverde met een bijbetaling, kon een grote pluche wuppie krijgen. Daar werd bijkans om gevochten, ze deden al gauw enkele tientjes op Marktplaats. Er gingen 16 miljoen kleine wuppies over de toonbank en 700.000 grote pluche wuppen.De lat voor de smurfen is daarom hoger gelegd. Bij besteding van 15 euro krijgt de klant een smurf. „Die zijn blind verpakt, de klant ziet dus pas thuis welke smurf hij heeft". Behalve de 29 miljoen ’normale’ smurfen, heeft AH ook een miljoen grote pluche smurfen klaarliggen. Die krijgt de klant wanneer die drie punten inlevert, die in de zakjes bij de kleine smurfen zitten, en 3,99 euro bijbetaald.
De belangrijkste aanleiding voor AH om nu met de smurfen in zee te gaan, is het 50-jarig bestaan van de kleine blauwe figuurtjes. Toevallig zijn de smurfen, evenals de wuppies, in Nederland vooral populair geworden nadat Vader Abraham er een liedje over maakte.