Banken duidelijker over zorgplicht
Banken gaan zelf meer duidelijkheid scheppen over de zogeheten zorgplicht bij hun effectendiensten aan beleggers. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vreest dat de verantwoordelijkheid steeds meer wordt opgerekt ten gunste van de klant.
De NVB is bezig met het in kaart brengen van de verantwoordelijkheden, aldus A. Bus, voorzitter van de juridische commissie. „Daarbij gaat het niet zozeer om duidelijke regels die je zonder meer moet naleven, als wel om het grijze gebied waarin de zorgplicht een valkuil kan vormen,” verklaart hij in het vrijdag verschenen NVBulletin, het orgaan van de organisatie.
Bus wil de banken „een nuttige gids leveren voor de gang door het klippenlandschap.” Daarbij doelt hij op de klachten die gedupeerde beleggers recentelijk hebben ingediend, omdat de banken in hun ogen aansprakelijk zijn door het niet of onvoldoende nakomen van de zorgplicht bij effectendiensten.
Centraal in het interne NVB-overleg staan de verwachtingen die bij de klant leven. Daarover moeten heldere afspraken bestaan. Bus noemt daarbij zaken als risicoprofiel, informatievoorziening en actie van de kant van de bank. Hoe ze dat precies moet doen, laat de vereniging aan de individuele instellingen zelf over, maar de NVB wil ze een aantal richtlijnen aanreiken.
Inmiddels heeft de NVB de belangrijkste richtlijnen al naar haar leden gestuurd. Verdere uitwerking volgt nog vóór het eind van het jaar, zo is de verwachting. NVB-directeur H. Bloks laat ook weten dat de regels over zorgplicht „niet waterdicht zijn te omschrijven.” Wat onder redelijke zorgplicht valt, hangt af van de geldende normen en waarden in de maatschappij, onderstreept hij.
Het interne overleg vloeit voort uit de klachten van gedupeerde beleggers, die schadevergoedingen hebben geëist, omdat hun banken de zorgplicht niet zouden hebben nageleefd. Daarmee zijn fikse bedragen gemoeid. Zo kwam Rabobank in 1999 beleggingsclub D’n Anwas tegemoet met 17,3 miljoen euro. Eerder dit jaar floot de onafhankelijke klachtencommissie DSI ABN Amro terug. Verder is Dexia Bank momenteel in gesprek met enkele duizenden teleurgestelde Legio Lease-klanten.
Zorgplicht is wettelijk vastgelegd. DSI vindt dat banken een zorgplicht hebben tegenover hun klanten en hen moeten behoeden voor het aangaan van verplichtingen waaraan zij niet kunnen voldoen, bijvoorbeeld omdat er niet genoeg geld op hun rekening staat.