De maaltijd
Het is een vrolijke bruiloft, omdat de ziel van een kind van God met vreugde water schept uit de Fontein des Heils. Deze bruiloft van het Lam heeft een vrolijk begin, voortgang en einde. Het is een overvloedige bruiloft waar geen gebrek is aan enig ding. Hier zal geen gebrek aan wijn zijn als in Kana, maar genade voor genade. Het is een versterkende bruiloft, die dient tot vermeerdering van de krachten van onze ziel. In deze bruiloft vernieuwt de Heere onze jeugd als eens arends jeugd. Het is een levendmakende bruiloft, waar de ziel uit de dood van de zonde wordt opgewekt tot het leven van de genade.
Dat gebeurt hier in de strijdende kerk, en daarna komt het leven van de heerlijkheid in de blijvende kerk. In deze bruiloft des Lams wordt de dood verwisseld met het leven. Het is ook een eeuwigdurende bruiloft, die nooit meer een einde zal hebben. De maaltijd van de koning Ahasveros duurde honderdtachtig dagen. Deze bruiloft van het Lam zal geen honderdtachtig dagen duren, maar in alle eeuwigheid voortduren. In dit leven wordt deze maaltijd begonnen als een voorspel, maar na dit leven wordt zij voortgezet als een maaltijd van glorie. Gedurende een eeuwige Sabbat zal men eeuwig en altoos dat verborgen Manna eten van de boom des levens, die midden in het paradijs Gods staat.Johannes Carpentier, predikant te Barendrecht (”Voorbereiding tot de Bruiloft des Lams”, 1662)