„Air Holland heeft moeite investeerder te vinden”
Luchtvaartmaatschappij Air Holland heeft grote moeite een investeerder te vinden, die het bedrijf kan helpen de schulden af te lossen. Het bedrijf praat met meer dan tien partijen, maar de economische malaise in de luchtvaart maakt de meeste potentiële geldschieters terughoudend.
Dat zei de directeur van Air Holland, C. Runge, vrijdag. Het grootste probleem voor de maatschappij is momenteel de schuld van 1,7 miljoen euro die het bedrijf heeft bij Eurocontrol, de Europese vluchtleiders. Zij hebben bij de rechtbank in Haarlem het faillissement van Air Holland aangevraagd. De rechter gaf het bedrijf op 10 september vier weken om het probleem op te lossen.
De Nederlandse maatschappij heeft inmiddels zo’n 400.000 euro overgemaakt naar Eurocontrol. Bovendien heeft Runge een afbetalingsplan opgesteld, waarin staat dat Air Holland in tien maanden de rest betaald. De vluchtleiders zijn nog niet akkoord gegaan met het plan. „Ik hoop natuurlijk dat ze dat wel doen. Anders komt het bedrijf waarschijnlijk plat te liggen”, zei Runge.
Air Holland heeft meer schulden dan alleen die bij Eurocontrol. Het totale bedrag wil de directeur niet noemen, maar hij zegt wel een flinke kapitaalinjectie nodig te hebben om van Air Holland een volwassen maatschappij te maken. „Het belangrijkste is dat we het vertrouwen herstellen in dit bedrijf. Deze vliegmaatschappij kan veel, we hebben alleen op zeer korte termijn geld nodig.”
Dat gaat volgens Runge heel moeilijk. „Naast de moeilijke periode voor de luchtvaart, speelt mee dat Air Holland een rumoerig verleden heeft”, aldus de directeur. Het bedrijf heeft al een paar keer op de rand van de financiële afgrond gestaan, maar telkens was er een investeerder te vinden die de maatschappij hielp.
Momenteel vliegt Air Holland Nederlandse militairen naar de Verenigde Staten. Voor reisorganisatie Q International vliegt het bedrijf naar Brazilië en in Afrika is het ook actief. Eerder maakten Air France en easyJet gebruik van de diensten van Air Holland.