„TramPlus Ridderkerk te stoppen”
RIDDERKERK - Tegenstanders van het TramPlusproject in Ridderkerk zien nog steeds mogelijkheden om het project vanuit Rotterdam te verhinderen.
Hoewel de stadsregio en een raadsmeerderheid hun handtekening onder het traject hebben gezet, zien zowel het actiecomité StopTramPlus als enkele belangrijke raadsfracties serieuze opties de sneltram buiten Ridderkerk te houden.Die kansen liggen in een onderzoek dat de komende anderhalf jaar moet uitwijzen of het traject door en voorbij het centrum kan worden aangelegd. Veel huizen en bedrijven moeten wijken. Daarbij is draagvlak verreist, stellen de plannenmakers.
„Als er geen draagvlak ontstaat, dan gaat wellicht het tracé niet door”, verwacht Den Ouden, fractieleider van de SGP, de grootste oppositiefractie. Het actiecomité zegt met gerichte acties het draagvlak te zullen beïnvloeden.
Als vervolgens blijkt dat het verlengen door twee belangrijke wijken onhaalbaar is, blijft enkel de variant tot aan het centrum over. Dat scenario zou de tegenstanders in de kaart spelen. De stadsregio maakte als opdrachtgever van de Ridderkerklijn eind vorig jaar duidelijk geen 100 miljoen euro te zullen investeren in een railtraject tot het centrum van Ridderkerk. Deze variant zou te weinig reizigers opleveren.
De ChristenUnie, groot voorstanders van TramPlus, verwacht niet dat ”draagvlak” een bottleneck wordt.
„Bovendien is draagvlak een ingewikkeld begrip”, stelt raadslid Japenga. „Dat kan ook ontstaan als de tram eenmaal rijdt.”
Actievoerders voorspellen dat de gemeenteraadsverkiezingen in 2010 in het teken zullen staan van TramPlus. „De SGP zal fors winnen”, verwacht actieleider Van Gameren, zelf VVD-stemmer. Bij de afgelopen verkiezingen won de SGP al 2 zetels door haar ”antitramhouding”.
De stadsregio zegt in een reactie veel vertrouwen te hebben in het komende onderzoek en houdt rekening met een volledig traject.