Geen haast met kilometerheffing
DEN HAAG (ANP) – Het is nog maar zeer de vraag of weggebruikers vanaf 2011 gaan betalen per gereden kilometer. De aanschafbelasting op motorrijtuigen verdwijnt mogelijk niet helemaal.
Dat bleek woensdag tijdens het eerste debat in de Tweede Kamer over het omstreden kabinetsplan voor kilometerheffing. „Zorgvuldigheid gaat voor haastige spoed", bezwoer verkeersminister Camiel Eurlings. „We gaan u geen kamikazeplanning voorleggen".Eurlings’ eigen CDA maakt zich zorgen over mogelijke technische problemen die roet in het eten zullen gooien bij de kilometerheffing. De partij verwees daarbij naar eerdere strubbelingen met de invoering van de ov–chipkaart en de vertraging van de hogesnelheidslijn HSL–Zuid.
Het kabinet wil vanaf 2011 vrachtauto’s aanslaan en vanaf 2012 gefaseerd personenauto’s. Het CDA houdt echter niet kost wat kost vast aan de planning. „We gaan niet tegen de ene bewindspersoon zeggen, neem de tijd voor de ov–chipkaart, en tegen de andere, dat u zich moet houden aan de termijn", zei CDA–parlementariër Ger Koopmans.
Koopmans is niet de enige die de komst van de kilometerheffing met argusogen volgt. De oppositie in de Tweede Kamer is ook uiterst kritisch. SP, VVD en PVV zijn fel tegen de plannen omdat die slechts zouden leiden tot hogere kosten voor de automobilist. Vooral lagere inkomensgroepen zouden de dupe worden. De VVD is niet principieel tegen kilometerheffing, maar wél tegen de variant van het kabinet. „Op deze manier wordt het een drama", aldus VVD’er Paul de Krom.
De Krom vindt dat Eurlings onbetrouwbaar is, aangezien de minister suggereerde dat mogelijk 10 tot 15 procent aanschafbelasting gehandhaafd blijft. Het plan–Nouwen, waarop het kabinet voortborduurt, ging uit van volledige afschaffing van de bestaande autobelastingen. Van de aanschafprijs van iedere verkochte nieuwe auto gaat nu 42,3 procent naar de schatkist. Dit jaar komt dat neer op circa 3,6 miljard euro.
Vorige week waarschuwden tientallen deskundigen, belangenorganisaties, bedrijven en andere belanghebbenden tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer al voor een groot aantal risico’s dat kleeft aan de door het kabinet voorgestelde kilometerheffing.
Eurlings zei woensdag dat hij oog heeft voor de technische, juridische en fiscale complexiteit van de plannen. Hij gaat met zijn collega’s op het ministerie van Financiën overleggen en wil uiterlijk 1 mei een brief sturen naar de Tweede Kamer. Daarin moet staan welke risico’s er zijn en wat er tot 2016 moet gebeuren om van de kilometerheffing een succes te maken.
Eurlings wil net als de Tweede Kamer niets weten van extra lasten voor de burger. Tegelijkertijd moet er wel een oplossing komen voor de provincies, die 1,2 miljard euro aan inkomsten verliezen zodra de motorrijtuigenbelasting en daarmee de provinciale opcenten worden afgeschaft. Volgens een woordvoerster van het Interprovinciaal Overleg (IPO) werken de ministeries van Financiën en Binnenlandse Zaken aan een compensatieplan, dat voor de zomer klaar moet zijn.
Motorrijders blijven voorlopig buiten schot bij het systeem van kilometerheffing dat het kabinet vanaf 2011 wil invoeren. Zolang zullen motorrijders wel wegenbelasting schuldig blijven, gaf Eurlings aan. Het kabinet wil in ruil voor de heffing vaste lasten als de wegenbelasting schrappen voor het vracht- en personenvervoer.
Nederland telt ongeveer een half miljoen motorrijders. Motorclubs zoals KNMV en MAG pleitten vorige week in de Kamer voor vrijstelling of een lagere heffing dan automobilisten, omdat motorrijders niet verantwoordelijk zijn voor filevorming.