Ford wil met nieuwe Fusion jonge gezinnen aanspreken

De nieuwe Ford Fusion is volgens zijn maker nergens mee te vergelijken. Ford spreekt in dit verband zelf van het eerste ”urban activity vehicle” ter wereld. Deze fraaie kwalificatie is ongetwijfeld ontsproten aan de creatieve geest van een marketeer die de eervolle opdracht kreeg de nieuwe loot aan de stam vooral als ’anders’ in de markt te zetten. Hoe aantrekkelijk is de Ford Fusion?

Arno Witvliet
4 October 2002 09:41Gewijzigd op 13 November 2020 23:51
De nieuwe Ford Fusion. - Foto RD
De nieuwe Ford Fusion. - Foto RD

De nieuwe Ford Fusion is inderdaad een wat vreemde eend in de bijt. De auto ziet er niet bepaald alledaags uit en is volgens de persdocumentatie ook niet zo bedoeld. Ford betoogt dat in de Fusion de beste eigenschappen van een compacte vijfdeurspersonenwagen, een praktische MPV en een sportieve 4x4 zijn samengebracht. Een dergelijk streven kan twee uitkomsten hebben. Ofwel de poging is goedbedoeld, maar het resultaat is vlees noch vis. Ofwel de missie is geslaagd, waarbij de som der delen daadwerkelijk meer is dan de delen afzonderlijk.

Wanneer je de Fusion ziet staan, ben je geneigd het eerste te zeggen. De Fusion maakt niet bepaald een stijlvolle indruk. De Duitser is hoog en hoekig en kijkt je door de grote vierkante koplampen wat onnozel aan. Ford rept in de brochure van een stoere verschijning die zich duidelijk tussen het andere verkeer manifesteert. Stoer staat dan kennelijk voor grote lichtmetalen velgen en uitgeklopte wielkasten. Met deze mix aan stijlen en eigenschappen wil Ford vooral jonge gezinnen uit de grote steden aanspreken die een compacte maar vooral praktische en leuke auto zoeken.

Prima tempo
De Ford Fusion is gebaseerd op het onderstel van de Fiesta en deelt met deze populaire Ford dan ook de drie beschikbare aandrijfbronnen. De basis wordt gevormd door een 1,4 liter Duratec zestienklepper, die een maximumvermogen van 58 kW/80 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. De direct ingespoten commonrail turbodiesel meet eveneens een cilinderinhoud van 1,4 liter en schopt het tot een maximumvermogen van 50 kW/68 pk. Top of the line is de benzinegestookte 1,6 liter zestienklepper, die een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 146 Nm bij 4000 tpm voor de Fusion in petto heeft.

De testwagen die Ford naar de redactie afvaardigde, was voorzien van deze laatste krachtbron. Daarmee bleek de 1051 kilogram wegende Duitser meer dan adequaat gemotoriseerd. De zestienklepper is mooi soepel en behoorlijk stil, en staat garant voor een prima tempo. Een topsnelheid van 180 km/h en een snelste tijd van 10,9 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h spreken in dit verband duidelijke taal. Het verbruik valt trouwens wel een beetje tegen. Een gemiddeld resultaat van 1 op 11,0 is voor deze klasse aan de gulzige kant.

De Fusion rijdt gewoon goed. De auto stuurt prettig, toont zich in rechte lijn stabiel en helt in bochten niet bovengemiddeld over. Het veergedrag is stevig, maar niet onprettig. Het geeft de auto een vertrouwenwekkend weggedrag, al worden dwarsrichels soms venijniger doorgegeven dan verwacht. Remmen en schakelen doet de Fusion uitstekend. De pookknop laat zich gemakkelijk en trefzeker bedienen. Een opsteker voor de Fusion is verder dat ABS standaard is. De Fusion zit sowieso goed in de veiligheidsvoorzieningen. Airbags, sidebags in de voorstoelen en curtainbags zijn bij de prijs inbegrepen.

Verborgen opbergvak
De Ford Fusion is inderdaad een praktische auto. De hoekige carrosserie is overzichtelijk en je stapt er gemakkelijk in en uit. Je zit ook wat hoger in de Fusion dan in een conventionele personenwagen, hetgeen de overzichtelijkheid verder bevordert. Opvallend is verder de binnenruimte. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen en ook achterin hebben de passagiers niet echt te klagen.

Slim is de rechtervoorstoel. Niet alleen de rugleuning is opklapbaar, zodat er eenvoudig lange spullen in Fusion vervoerd kunnen worden, ook de zitting kan omhoog worden geklapt. Onder de zitting bevindt zich namelijk een verborgen opbergvak, waar spullen uit het zicht kunnen worden weggelegd.

Nadeel is dat je als passagier nogal hoog zit, zeker ten opzichte van de bestuurder, wiens stoel wel naar beneden versteld kan worden. Voor de achterbank geldt dat niet alleen de leuning maar ook de zitting in ongelijke delen opgeklapt kan worden, zodat de auto inderdaad behoorlijk variabel ingedeeld kan worden. De bagageruimte kan derhalve worden uitgebreid tot een maximumvolume van 1175 liter.

Snelle beslissers
Ford levert de Fusion vanaf 14.750 euro. Voor dat bedrag heeft de koper een Fusion 1.4 16V Core, die standaard uitgerust is met zaken zoals de reeds genoemde veiligheidsvoorzieningen, stuurbekrachtiging, radiocassettespeler, lederen stuurwiel, hoogteverstelling van de stuurkolom, hoofdsteunen voor en achter en getint glas. Wie 750 euro meer investeert, krijgt een gelijk gemotoriseerde Fusion Trend, die bovendien voorzien is van centrale portiervergrendeling, mistlampen in de voorbumper, elektrisch bedienbare ramen en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel.

Nog leuker is de Fusion Luxury, die weliswaar pas vanaf 17.000 euro de showroom uitgereden wordt, maar dan wel standaard is voorzien van elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, voorruitverwarming, radio-cd-speler, airconditioning en kaartleeslampjes voorin. Snelle beslissers komen in aanmerking voor de Fusion First Edition. Deze Fusion is enkel leverbaar in combinatie met de sterke benzinemotor en de turbodiesel en is gebaseerd op de Fusion Luxury. Tegen een meerprijs van 600 euro is deze Fusion First Edition voorzien van lichtmetalen velgen en metaallak. Het voordeel voor de eerste kopers bedraagt 550 euro, en dat is mooi meegenomen als je toch een Fusion had willen kopen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer