Mitsubishi Lancer weer zichtbaar
De naam van de Mitsubishi Lancer is redelijk bekend. Dit type was er immers midden jaren zeventig al bij toen het merk zijn eerste stappen op de Nederlandse markt zette. Maar na enkele succesvolle generaties raakte het model in de vergetelheid om daar nu duidelijk aangesterkt uit naar boven te komen.
Als Mitsubishi vanaf nu de kracht die de Lancer in al zijn ontwerpen toont weet vast te houden, kon de toekomst wel eens zeer rooskleurig zijn. Sedanmodellen zijn doorgaans zakelijk en correct, maar laten het bloed niet altijd sneller door de aderen stromen. Enkele uitzonderingen zijn er gelukkig wel en daar lijkt de nieuwe Lancer ook toe te behoren. De styling verraadt enkele trekjes van de Volvo S40 en de Alfa 159.Waar veel auto’s in de zakelijke middenklasse groeien naar lengtes boven de 4,70 meter is de Lancer met 4,57 meter erg bescheiden, maar hij maakt dat door zijn krachtige uitstraling meteen goed. De taillelijn loopt nadrukkelijk aan de achterkant omhoog en eindigt daar in een relatief kort kofferdeksel. De neus ligt voldoende laag en oogt sportief door de trapeziumvorm in de grille en luchtinlaat. Bij de meest luxueuze Instyle-uitvoering komt daar nog wat chroom bij kijken, heeft de auto standaard ronde mistlampen en zijn de bumperhoeken aan de onderkant extra aangezet.
De manier waarop de V-vorm in de motorkap tot aan de spiegels loopt, kennen we van het genoemde Zweedse model. Het profiel is helemaal in harmonie en doet ook verlangen naar de snelle Evolution X-variant, die voor later dit jaar op het programma staat. De skirts over de dorpels behoren weer tot de Instyle-uitrustingsvariant.
De achterkant is opmerkelijk kort en heeft lichtunits die hoog in zowel de spatborden als het kofferdeksel zijn geplaatst. De kleine reflectoren in de achterbumper en de plaatsing van de nummerplaat zorgen voor Italiaanse associaties. Jammer alleen dat het derde remlicht in de kofferklep is opgenomen en niet tegen de bovenkant van de achterruit. De Lancer staat in deze meest complete variant op fraaie 18 inch lichtmetalen wielen.
Basbox
De bagagemogelijkheden in de Lancer voldoen beslist aan de behoefte met een volume van 400 liter en de mogelijkheid om de achterbank in twee delen neer te klappen. Het kofferdeksel opent zich ver genoeg om een keurige doorgang naar de bagageruimte te geven. De vorm van deze ruimte is wat grillig en wordt bij de Instyle gedeeltelijk ingenomen door de basbox van de uitgebreide geluidsinstallatie.
Het starten van de auto gebeurt met een draaiknop op de plek waar normaal gesproken de sleutel zit. Met de afstandsbediening in de broekzak kunnen deuren worden geopend en gesloten en is ook het starten van de Lancer mogelijk. Het interieur maakt een sportieve indruk, onder meer door de niet overdreven grote stoelen, die een keurige zijdelingse steun bieden. Ze worden bij de Instyle met leer bekleed, waarbij de middenbaan geperforeerd is. Ook stoelverwarming hoort bij de complete standaarduitrusting. Het compacte instrumentarium kenmerkt zich door twee grote klokken, waarvan de vorm door de overkapping wordt gevolgd. Midden boven de console treffen we een groot kleurenscherm van de audio-installatie, touchscreen navigatie en een boordcomputer aan. Er zitten zo veel functies op dat het de moeite loont het instructieboekje te raadplegen. De auto beschikt ook over een 30 Gb harddisk waarop de kaartinformatie van het navigatiesysteem staat en favoriete muziek kan worden geladen.
Prima motor
Als een auto relatief bescheiden gedimensioneerd is, zou dat zijn invloed kunnen hebben op de binnenruimte. Voorpassagiers mogen beslist niet klagen en door een goede plaatsing van de achterbank is er voor mensen met een normaal postuur beslist ook daar voldoende ruimte. De bank beschikt over een uitklapbare armleuning met twee bekerhouders. Jammer alleen dat de achterportieren aan de onderkant behoorlijk taps toelopen, waardoor passagiers makkelijk met de voeten in de knoop komen.
De Instyle staat aan de bovenkant van de Lancerreeks, waardoor er nog weinig te wensen over blijft. Zes airbags, volledig automatische klimaatbeheersing, elektrische ruiten en spiegels, het is allemaal aanwezig.
In het vooronder van de Lancer huist de vertrouwde 2.0 16V TDI van Volkswagen die bij Mitsubishi als DI-D door het leven gaat. Het is een prima motor met een vermogen van 140 pk en een keurig koppel van 310 Nm bij slechts 1750 tr/min. Natuurlijk hoort er standaard een roetfilter bij, want ook daaraan kan niemand meer ontkomen. Aan prestaties komt de Lancer beslist niet tekort, want in slechts 9,6 seconden passeert de naald de 100 km/u, om door te gaan tot 207 km/u. En dat ook nog eens bij een gemiddeld praktijkverbruik van boven de 1 op 15, mede dankzij de zesversnellingsbak.
Aantrekkelijk
Als het toerental klimt, wordt binnenin duidelijk merkbaar dat er een diesel in het vooronder ligt. Een traditioneel nadeel van een TDI-motor met pompverstuivers is dat deze meer hoorbaar is dan een common rail machine. Toch blijft gelukkig alles gelukkig binnen de perken. Het bandengeruis mag best worden teruggebracht.
De Lancer maakt gebruik van de bodemgroep van de Outlander, maar uiteraard is de afstemming specifiek voor een voorwiel aangedreven sedan. Deze blijkt duidelijk gericht op de grootste gemene deler. Bij de Instyle zijn de dempers wat stugger om een sportiever rijgedrag te verkrijgen. Dat stugge karakter kan de auto goed hebben.
De uitrustingsvarianten van de nieuwe Lancer, voluit Lancer Sports Sedan geheten, dragen de namen Inform, Invite, Intense en Instyle. De serie begint met de 1.5 benzinemotor als Inform voor 21.599 euro en daar valt niets over te zeggen. De meerprijs voor de 143 pk sterke 1,8 liter krachtbron bedraagt slechts 1400 euro en ook dat is helemaal in de prik. De diesel start eveneens bij de Inform vanaf 27.699 euro. De Instyle blijft zelfs met 35.599 euro binnen de perken. Mitsubishi heeft met de nieuwste Lancer eindelijk weer een aantrekkelijke sedan neergezet.
Mitsubishi Lancer 140 DI-D Instyle
Waardering
- sportief ogende sedan, krachtige diesel, goede demping/vering
- dieselmotor wat rumoerig, afrolgeluiden op bepaalde wegdektypen
Techniek
Cilinderinhoud: 1968 cc; maximumvermogen: 103 kW/140 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 310 Nm bij 1750 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,6 seconden; topsnelheid: 207 km/u.
Maten, gewicht en prijs
Lengte: 4570 mm; breedte: 1760 mm; hoogte: 1490 mm; wielbasis: 2635 mm; gewicht: 1400 kilogram; inhoud bagageruimte: 400 liter; brandstoftank: 59 liter; Mitsubishi Lancer 140 DI-D Instyle: 35.599 euro.
Alternatieven
Alfa Romeo 159 1.9 JTDM 16V Progression: 35.550 euro
Bij Alfa Romeo hoort een bepaalde uitstraling en daarom is de 159 een sedan met een attitude. Sportief en chique tegelijk met een fijne, voldoende stille en krachtige diesel. De Progression is niet de meest complete uitvoering, dus daarin blijft de Alfa bij de Lancer achter.
Mazda6 2.0 CiTD Executive: 35.995 euro
Volledig nieuw en een stukje groter dan de Lancer met een nagenoeg gelijke uitrusting ook met standaard leer. Belooft een geduchte concurrent te worden die bovendien binnenkort ook als hatchback en wagon kan worden geleverd.
Volkswagen Jetta 2.0 TDI DRF Sportline Business: 35.735 euro
Al weer even terug van weggeweest, de vertrouwde Volkswagen Jetta, uiteraard de sedanversie van de huidige Golf. Een degelijke auto met een dito uitstraling, die in een zeer complete uitrusting voor een vergelijkbaar bedrag als de Lancer kan worden geleverd.