Kilometerheffing maakt tongen los
DEN HAAG (ANP) – De invoering van een kilometerheffing maakte donderdag de tongen los in de Tweede Kamer. Brede kritiek was er op de plannen om het vrachtverkeer als eerste aan te slaan. Er was enige ophef over een idee om automobilisten te belonen die hun reisgegevens willen vrijgeven.
De Kamer besteedde een hele dag aan een hoorzitting, met ruim vijftig gastsprekers, als voorbereiding op het eerste grote debat met verkeersminister Eurlings over de kabinetsplannen.Volgens de vervoersorganisaties EVO en TLN zullen de files niet verminderen door het vrachtverkeer als eerste vanaf 2011 te belasten. „Er treedt geen enkel regelend effect op", stelde Van den Broek Humpreij van EVO.
En dus zouden personenauto’s, waarvoor de heffing geleidelijk vanaf 2012 wordt ingevoerd, tegelijk moeten worden belast. „Onlogisch en onbegrijpelijk. Hoe eerder en breder de heffing, hoe beter", foeterde TLN-voorzitter Sakkers.
Groot bleek de argwaan of in ruil voor de heffing de autobelastingen ook echt verdwijnen. Oud-ANWB-directeur Nouwen, die in 2005 een breed gesteund advies opstelde over wegbeprijzing, waarschuwde indirect het ministerie van Financiën het vertrouwen van de bevolking niet te beschamen.
Zo pleitten Bovag, RAI Vereniging en de Vereniging Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) voor volledige afschaffing van de aanschafbelasting BPM.
De provincies maken zich op hun beurt zorgen over het wegvallen van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Een derde tot de helft van hun begroting komt uit de MRB. Haaren van koepelorganisatie IPO hengelde naar een nieuwe belasting ter compensatie, maar de burger zou niet duurder uitkomen, verzekerde zij.
Dat automobilisten voor gratis apparatuur of een andere beloning privégegevens kunnen weggeven, zinde Jannette Beuving van het College Bescherming Persoonsgegevens niet. „Dat moeten we niet willen".
Volgens minister Eurlings zal de privacy van de autorijder volledig worden gewaarborgd. Maar partijgenoot en fractiewoordvoerder Koopmans ziet er geen kwaad in als iemand privégegevens „verkoopt" aan bedrijven die reclame kwijt willen. Dat vindt hij hun zaak.
Zakenman Pieper was opmerkelijk optimistisch over de kosten van het kastje, dat dat reisgedrag dankzij satelliettechniek registreert. Volgens hem kan het apparaatje voor 5 tot 7 euro, ruim een factor tien goedkoper dan tot nu toe gedacht, in de winkel liggen.
Pieper was in 2001 betrokken bij plannen voor rekeningrijden. Hij baarde nu opzien met een idee om de autobelastingen te handhaven en een vrijwillige heffing in te voeren. „Wie een kastje koopt, krijgt goede informatie over files en alternatieve routes. Naarmate je vaker de juiste keuzes maakt en bijvoorbeeld files mijdt, krijg je geld terug".