Vervoersbranche uit kritiek op kilomterheffing
DEN HAAG (ANP) – De vervoersbranche vindt het maar niets dat het vrachtverkeer als eerste vanaf 2011 een kilometerheffing moet betalen. De doorstroming en de bereikbaarheid worden niet verbeterd. „Onlogisch en onbegrijpelijk", foeterde donderdag voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) in de Tweede Kamer.
„Het plan zet geen zoden aan de dijk. Er treedt geen enkel regelend effect op", vulde Dick van den Broek Humpreij van verladersorganisatie EVO aan. Maar hij verwacht niet dat de kritiek veel zal helpen. „Het zij zo. We denken met de minister alleen nog te kunnen praten over de randvoorwaarden".EVO en TLN vallen het kabinet niet af, bleek na vragen van de SP. „Maar hoe eerder en breder de heffing wordt, des te beter", zei Sakkers.
TLN en EVO behoren tot de vele organisaties die donderdag deelnemen aan een hoorzitting over de eind november gepresenteerde kabinetsplannen voor een kilometerheffing. De Kamer praat er woensdag over met verkeersminister Camiel Eurlings. Vanaf 2011 zijn eerst vrachtauto’s aan de beurt, vanaf 2012 volgen de eerste personenauto’s.
De roep is verder groot om de aanschafbelasting BPM volledig af te schaffen. De autobranche zoals Bovag, RAI Vereniging en de Vereniging Nederlandse Autoleasebedrijven (VNA) pleitten nadrukkelijk daarvoor.
Het is de bedoeling van het kabinet dat in ruil voor de heffing de wegenbelasting en BPM verdwijnen. Het principe is dat het gebruik van de auto wordt belast en niet langer het bezit.
Maar het wantrouwen is groot dat het ministerie van Financiën niet eraan wil meewerken om de BPM grotendeels af te schaffen. Volgens oud–ANWB–directeur Paul Nouwen zal dat „moeilijk uit te leggen" zijn aan de bevolking en niet goed voor het vertrouwen in de kabinetsplannen.
Nouwen formuleerde als voorzitter van een brede commissie, met daarin miieuclubs, lagere overheden en werkgevers en ook vervoerders, in mei 2005 een advies voor wegbeprijzing waaruit de kabinetsplannen voortvloeiden.