Werkfruit in strijd tegen overgewicht
DEN HAAG (ANP) - Werkfruit is een nieuwe campagne in de strijd voor een gezonde leefstijl en tegen overgewicht. Het idee is simpel: Zet een fruitschaal bij de koffieautomaten op de werkvloer zodat werknemers gemakkelijk een gezond tussendoortje kunnen pakken.
Doelstelling van de campagne is dat het aanbieden van fruit op het werk net zo gewoon wordt als het verstrekken van koffie en thee. Ook groenten zoals wortels en komkommers kunnen tot het pakket behoren. De campagne mikt erop dat werkgevers het gratis aanbieden. Maar het is aan de werkgever om dat te bepalen.Paul Rosenmöller, voorzitter van het convenant overgewicht, gaf gisteren bij het Voedingscentrum in Den Haag de aftrap voor de campagne. Die richt zich met name op kleine en middelgrote bedrijven. Het streven is dat binnen drie jaar 3000 bedrijven meedoen.
Bij het Voedingscentrum en op het kantoor van Productschap Tuinbouw is het idee al getest. Het viel goed bij de werknemers en driekwart van hen eet meer fruit doordat het op het werk nu voor het grijpen ligt.
Of fruit op het werk bijdraagt aan het terugdringen van het ziekteverzuim, is nog onvoldoende onderzocht, aldus Auke Heins van AGF Promotie Nederland, dat betrokken is bij de campagne. Dat is volgens hem moeilijk te zeggen, omdat verzuim ook afhangt van andere factoren.