Economie

Wie doet wat bij schade aan bedrijfsauto

Jesse werkt als chauffeur bij een koeriersbedrijf. Hij rijdt in een bedrijfsauto, die hij ’s avonds mee naar huis neemt en waarmee hij van zijn werkgever ook privé mag rijden. Jesse weet niet dat de bedrijfsauto niet verzekerd is. Wie draait er voor eventuele schade op?

Maaike van Helden
31 January 2008 09:46Gewijzigd op 14 November 2020 05:30
...wie gaat dat betalen... Foto ANP
...wie gaat dat betalen... Foto ANP

Op een drukke dag in december moet Jesse een pakketje afleveren in Zwijndrecht. Hij heeft al een paar lange dagen achter de rug en is moe. Nog één pakketje en dan zit de dag er voor hem op.Jesse rijdt flink door. Hij heeft niet in de gaten dat de straat waarin hij rijdt geen voorrangsweg is. Jesse verleent de splinternieuwe Mercedes die plotseling uit een zijstraat van rechts komt dan ook geen voorrang. Een aanrijding is niet meer te voorkomen. Beide auto’s zijn flink beschadigd.

Uiteraard meldt Jesse dit incident bij zijn werkgever. Die vertelt hem dat de bedrijfsauto niet verzekerd is en dat er ook geen geld is om de schade te vergoeden. Het bedrijf staat er financieel niet best voor en een faillissement lijkt onvermijdelijk.

De schade aan de Mercedes is getaxeerd op ongeveer 6200 euro. De schade aan de bedrijfsauto is getaxeerd op 1560 euro. Wie gaat er voor deze schade opdraaien?

Waarborgfonds
Laten we eerst eens kijken naar de schade aan de Mercedes. De eigenaar van de Mercedes heeft zijn rechtsbijstandverzekeraar ingeschakeld om de schade te verhalen. Die spreekt zowel Jesse als de werkgever aan.

Daar schrikt Jesse behoorlijk van. Moet hij deze schade gaan betalen? Dat geld heeft hij niet en ook zijn verzekering dekt deze schade niet. Hij heeft de aanrijding wel veroorzaakt, maar is hij daarvoor ook aansprakelijk?

In Nederland geldt in principe dat degene die schade veroorzaakt deze ook dient te dragen. Op basis daarvan is Jesse, die als bestuurder een verkeersfout maakt en daardoor schade veroorzaakt, degene die moet betalen. In dit geval is Jesse echter niet de enige aansprakelijke. In het Burgerlijk Wetboek is namelijk ook de regel neergelegd dat wanneer een werknemer bij de uitvoering van zijn arbeidsovereenkomst schade toebrengt aan een derde, de werkgever daarvoor aansprakelijk is.

Nu er geen verzekering is die de schade dekt, moet de schadevergoeding ergens anders vandaan komen. De bestuurder van de Mercedes kan daarvoor een vordering tot schadevergoeding indienen bij het Waarborgfonds. Dit fonds kan het bedrag verhalen op alle aansprakelijke personen en op degene die zijn verplichting tot verzekering niet is nagekomen. (De eigenaar van een motorvoertuig is wettelijk verplicht daarvoor een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.) De aansprakelijke personen zijn in dit geval Jesse en zijn werkgever. Degene die zijn verplichting tot verzekering niet is nagekomen, is de werkgever. Het Waarborgfonds heeft dus zowel op de werkgever als op Jesse een verhaalsrecht.

Groene kaart
En hoe zit het met de schade aan de bedrijfsauto? Ook daarvoor kent het Burgerlijk Wetboek een regel. De werknemer die tijdens zijn werk schade toebrengt aan (goederen van) de werkgever is daarvoor niet aansprakelijk tegenover zijn werkgever. De schade aan de bedrijfsauto moet de werkgever dus zelf dragen.

Wanneer een werkgever zijn bedrijfsauto’s niet verzekert, kan dit voor werknemers grote gevolgen hebben. Het is daarom verstandig om, voordat iemand met een bedrijfsauto gaat rijden, te controleren of de auto verzekerd is en welke dekking de verzekering biedt. Het bewijs van verzekering is de zogenaamde groene kaart. Deze moet een bestuurder altijd kunnen tonen. Is de auto niet verzekerd, dan loopt de chauffeur dus een zeker risico.

Voor wie ook privékilometers rijdt met een bedrijfsauto is het helemaal oppassen geblazen. Voor schade veroorzaakt tijdens privéritten is de werkgever vrijwel nooit aansprakelijk. Als er in zo’n geval al een verzekering is, dan biedt deze bovendien niet altijd dekking.

In veel leasecontracten is opgenomen dat slechts de werknemer en zijn partner de auto mogen besturen. Rijdt er een derde in de auto, dan is de schade die deze veroorzaakt niet verzekerd. Het kan ook zijn dat de verzekering alleen de schade dekt die wordt veroorzaakt tijdens zakelijk gebruik. In dat geval is schade veroorzaakt tijdens een privérit niet gedekt. Werknemers met een leaseauto zijn dus niet altijd beter af.

De auteur is werkzaam bij de RMU als jurist individuele belangenbehartiging. Reageren aan scribent? socialezaken@refdag.nl.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer