Consument

Vol gas op de muur af

Het rijden met een scootmobiel lijkt simpel, maar is het niet. Senioren noemen het gebrek aan zelfvertrouwen als belangrijkste reden voor deelname aan de scootmobielcursus van Mobiliteit Centrum Nederland. Dinsdag slalomden ze tijdens de eerste lesavond door een fabriekshal in Genemuiden.

25 January 2008 09:20Gewijzigd op 14 November 2020 05:29
Het slalommen over een kronkelende lijn, tussen pionnen door, vormt een onderdeel van de scootmobielcursus van Mobiel Centrum Nederland. De oefening vereist stuurmanskunst. „Blijf bij het achteruitrijden beurtelings over beide schouders kijken”, adviseert
Het slalommen over een kronkelende lijn, tussen pionnen door, vormt een onderdeel van de scootmobielcursus van Mobiel Centrum Nederland. De oefening vereist stuurmanskunst. „Blijf bij het achteruitrijden beurtelings over beide schouders kijken”, adviseert

Nog voordat de les van start gaat, komen de verhalen los. „Eens ben ik op een rotonde bijna gegrepen door een auto, terwijl ík voorrang had. Ik kon net op tijd mijn stuur omgooien en op de stoep komen. Als er nu een auto dichtbij opduikt, schrik ik”, vertelt mevrouw G. G. M. Meuleman. „Op hellingen ben ik bang om te vallen. Ik hoop door het volgen van de cursus mijn angst kwijt te raken. Bij de aflevering van mijn scootmobiel heeft iemand tien minuten instructie gegeven. Dat is toch veel te kort?”Mevrouw H. E. Anker heeft haar scootmobiel een maand. „Ik durf er nauwelijks op te rijden. Het maken van een korte draai is erg lastig. Toen ik even niet goed oplette, ben ik door de ruit van mijn voordeur gereden.” Ook mevrouw H. Steen begeeft zich niet zomaar op straat. „De angst voor het verkeer zit er goed in. Als ik die drempel eenmaal heb genomen, gaat dat over.”

J. Brouwer rijdt al vijf jaar en is de enige die onbevangen op zijn scootmobiel stapt. Maar ook hij komt met anekdotes: „Toen ik eens achterstevoren naar de rivier zat te kijken, raakte ik per ongeluk de gashendel, waarna ik tegen een boom schoot. Een andere keer reed ik bijna het water in. Wanneer ik nu stilsta, haal ik de sleutel maar uit mijn scootmobiel.”

Gele streep
Een klein deel van een oude fabriekshal aan de Sasweg 9 in Genemuiden is afgeschermd met behulp van houten panelen en zwart plastic. Een apparaat blaast warme lucht de ruimte in. Henry van Dijk en Hans van ’t Noordende nemen elk twee deelnemers onder hun hoede. Recht voor- en achteruit rijden vormt het eerste onderdeel van de cursus. Stoppen net voor de gele streep valt nog niet mee, gelukkig blijkt de deur achter de streep stevig genoeg. Het slalommen over een kronkelende lijn, tussen pionnen door, vereist de nodige stuurmanskunst. „Wanneer u achteruitgaat, moet u beurtelings over beide schouders kijken. Houd het achterwiel in de gaten”, adviseert Van ’t Noordende. „Ja, super. En bij het vooruitrijden om u heen blijven kijken, daardoor kunt u de verkeersinformatie verwerken.”

Doel van de cursus is de scootmobiel leren kennen en zelfvertrouwen krijgen. De instructeur: „We hebben daarvoor verschillende obstakels op de vloer aangebracht: een flauwe en een steile helling, een grindbak, een plaat met hobbels en vierkante gaten, een wip en een stoeprand. We gaan het achteruit parkeren in een denkbeeldige garage oefenen, maar ook een brief posten en fictief door een winkel rijden langs schappen met glaswerk.”

„Ik reed eens bijna rechtdoor de etalage van de C1000 in”, reageert routinier Brouwer. „De bediening van een scootmobiel steekt niet handig in elkaar”, vindt instructeur Van Dijk. „Hij remt door alles los te laten en gaat voor- en achteruit door middel van een hendel. Veel mensen hebben echter de neiging te remmen met knijpremmen of een voetpedaal.”

Halve kracht
De remproef blijkt geen overbodige luxe. De cursisten rijden rechtuit naar pionnen waarop op korte afstand van elkaar twee plankjes liggen. Nummer één moet op de grond belanden, de tweede dient onaangeroerd te blijven. „Laat de handel los bij het cijfer 8 op de vloer”, is het advies.

„Hallo, ik sta hier. Ziet u mij?” De vrouw van Van ’t Noordende staat uitbundig te zwaaien, kort achter de pionnen. De deelnemer mag namelijk niet naar de paaltjes dicht bij de grond kijken, maar moet recht vooruit kijken. Geen gemakkelijke klus.

Alle deelnemers krijgen volop kansen, eerst op halve kracht, daarna op volle snelheid. Brouwer stuift er bij de eerste poging direct vandoor. „Het is geen Ferrari”, roep de meehollende Van Dijk.

Steen stopt al ver voor het eindpunt. Ook Meuleman is te voorzichtig en kijkt naar de betonvloer. Anker racet in volle vaart op de muur achter de pionnen af. De instructeurs duiken op haar schouders en voorkomen een botsing. „Ik schrok en drukte per ongeluk de gashendel helemaal in.”

Grindbak
Het voorval bederft de gemoedelijke sfeer niet. De cursisten blijven verwoede pogingen doen om alleen het eerste balkje te raken. Het leidt tot gelach van koffie leutende echtgenoten. „De beste stuurlui staan aan wal”, roept Steen.

Meuleman: „Ik rijd al twee jaar, maar heb nog weinig lef. Bij een overweg stop ik bijvoorbeeld ook 2 meter voor de streep en durf nauwelijks verder. Op deze cursus hoop ik de fijne kneepjes van de scootmobiel onder de knie te krijgen.”

Het nemen van de grindbak vormt het sluitstuk van de avond. „Ik val niet om?” vraagt Steen. „Nee, wij vangen u op”, beloven de instructeurs.


Ongelukken

Henry van Dijk, eigenaar van Vooruit Revalidatie Technieken, brengt onder meer scootmobielen aan de man. „Er gebeuren regelmatig ongelukken met scootmobielrijders. Stel dat zoiets een van mijn klanten na aflevering overkomt. Die gedachte liet me niet los. De afgelopen jaren heb ik daarom incidenteel lessen gegeven. Kortgeleden ontstond het idee dit professioneler aan te pakken. Ik heb Hans van ’t Noordende van Verkeersschool Accuraat gevraagd mee te doen.”

De initiatiefnemers richtten eind vorig jaar een deel van een fabriekshal in Genemuiden in als lesruimte. Sinds begin dit jaar zijn cursisten welkom in Mobiliteit Centrum Nederland. Gegadigden kunnen kiezen uit een cursus voor beginners en voor gevorderden. Elke cursus bestaat uit vijf praktijklessen van anderhalf uur, twee theorielessen van een uur en een uur les in Genemuiden zelf. Inwoners van Zwartewaterland krijgen 75 procent vergoed.

Van Dijk: „We willen met de cursus een bijdrage leveren aan de veiligheid en de mobiliteit van gebruikers van een scootmobiel. Op termijn gaan we ook lessen voor andere mobiliteitsmiddelen bieden.”

Meer informatie: www.accuraat.nu en tel. 038-3855288.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer