Goedkoper mag, verkeersveiliger moet

Met veel tamtam is onlangs de Nano geïntroduceerd. Deze naam verwijst niet naar een nieuwe gadget van technologiegiganten als Apple of Microsoft, maar naar een spotgoedkope auto van het Indiase bedrijf Tata.

25 January 2008 09:22Gewijzigd op 14 November 2020 05:29

In India gaat dit voortuig circa 1700 euro kosten. Een koopje dus, zelfs in India, waar ondanks de snelle economische groei nog veel mensen in armoede leven. Afgezien van de introductie in eigen land -dat meer dan een miljard inwoners telt- heeft de Indiase multinational Tata ook exportplannen. China vanzelfsprekend, maar ook Europa behoort tot de mogelijkheden.Kunnen we dus binnenkort verwachten dat de Nano voor 1700 euro bij Blokker naast het serviesgoed staat? Reken er maar niet op dat deze auto voor die consumentenprijs in Nederland te koop zal zijn. De vraag is echter niet meer of de Nano naar Nederland komt, maar wanneer. De goedkope auto zou namelijk zomaar de nieuwe marketingtrend in de auto-industrie kunnen worden. We hebben het eerder gezien in de kledingindustrie. H&M verkoopt betaalbare trendy kleding waar zelfs topdesigners hun naam aan verbinden en ook de Spaanse kledingketen Zara loopt prima in de pas met deze trend. En dan zijn er eveneens tal van voorbeelden in de vliegtuigindustrie, zoals easyJet.

Nu komt er natuurlijk veel kijken bij de productie van een auto, maar dat het niet onmogelijk is in Europa goedkope auto’s te produceren en af te zetten heeft Renault bewezen met zijn goedkope Logan (Dacia). Het merk wordt in Roemenië gemaakt. Westerse fabrikanten moeten wel de strijd aangaan, want anders hebben ze straks geen schijn van kans tegen fabrikanten die goedkoop kunnen produceren en een eigen grote thuismarkt hebben.

Interessante ontwikkelingen die we uit oogpunt van verkeersveiligheid scherp in de gaten houden. Van mij mogen de auto’s best goedkoper en kleiner zijn, maar er mag niet getornd worden aan de eisen die de verkeersveiligheid stelt. Zo lijkt mij de huidige Nano qua crashbestendigheid en emissie nog niet geschikt voor de Europese markt. Laten we qua veiligheid en technologie de klok vooral niet terugdraaien. Dankzij nieuwe technologieën, zoals airbags en kooiconstructies, vallen er veel minder doden onder automobilisten. Het is daarom van belang dat de komende jaren meer wordt geïnvesteerd in intelligente auto’s, die bijvoorbeeld gevaar detecteren en bij duisternis of mist kwetsbare verkeersdeelnemers traceren. Zoals het snelheidsalarm SpeedAlert, dat bestuurders effectief waarschuwt wanneer ze te hard gaan. Op deze manier gebruiken we de (auto)technologie om het aantal verkeersdoden en -gewonden in het verkeer terug te dringen.

Joop Goos, directeur Veilig Verkeer Nederland

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer