Arbeidsinspectie checkt gifcontainers
DEN HAAG (ANP) - De Arbeidsinspectie gaat de komende tijd honderden bedrijven controleren die gegaste zeecontainers verwerken.
Er zal vooral worden nagegaan of werknemers de containers veilig openen en volgens de voorschriften betreden, maakte de inspectie gisteren bekend.Het onderzoek loopt tot september. Het gaat om zo’n 400 distributiecentra van grootwinkelbedrijven, groothandels, importeurs en goederenvervoerders.
De inspectie verwijst naar een ongeluk bij een glasbedrijf in Hardinxveld-Giessendam. Twee werknemers raakten in november buiten bewustzijn bij het lossen van een container die was gegast met methylbromide. Sindsdien kampen zij met ernstige gezondheidsklachten.
Het VPRO-radioprogramma Argos, die dit voorval onthulde, meldde gisteren dat er bij een recent scheepsongeluk in Engeland waarbij gifgas in het spel was, een zeeman is overleden.
Zijn schip, dat op weg was naar Groot-Brittannië, vervoerde graan dat was behandeld met het giftige fosfine. Bij onderzoek bleek dat de cabine waarin de zeeman dood werd aangetroffen, via gaten in de vloer in open verbinding stond met het ruim. In de cabine werden hoge concentraties fosfine gemeten.
Argos baseert zich op een melding van de Britse inspectiedienst MAIB, die ongelukken op zee onderzoekt. Het ongeluk gebeurde hoogstwaarschijnlijk begin januari.
Fosfine wordt ook gebruikt in containers met voedingswaren die in de Rotterdamse haven aankomen. Dat staat in een rapportage van de VROM-Inspectie die milieuminister Cramer vorige week de Tweede Kamer toestuurde.
Ze maakte toen ook duidelijk geen reden meer te zien voor extra controles van gegaste containers. Die waren ingesteld nadat in speelgoed en andere artikelen uit China te veel gif was gevonden. Onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) wees echter uit dat de risico’s voor klanten en milieu gering zijn. Er is niet gekeken naar de gevolgen voor werknemers.
Vandaag zou de Kamer een hoorzitting houden over de giftige gassen in containers. De SP pleitte er eerder voor in de wet vast te leggen dat containers gasvrij zijn voordat ze verder Nederland of Europa in mogen.