„Opta start opnieuw onderzoek KPN"
AMSTERDAM (ANP) – Telecomtoezichthouder Opta start opnieuw een onderzoek naar mogelijk ongeoorloofde kortingen die KPN heeft gegeven aan grote bedrijven. Dat schrijft Het Financieele Dagblad maandag op basis van een gesprek met Opta–voorzitter Chris Fonteijn.
De Opta richt zich op het uitstel van betaling dat KPN klanten geeft. De telecomaanbieder is pas enkele maanden geleden begonnen met het afrekenen van kortingen die in het voorjaar van 2006 al zijn gegeven aan klanten. Dat soort uitstel is omstreden omdat kleinere concurrenten van KPN veelal een te kleine balans hebben om grotere rekeningen open te laten staan.„Het is natuurlijk de vraag of hier geen sprake is van ongeoorloofde korting", aldus Fonteijn. KPN wilde geen commentaar geven op de kwestie. „We wachten het onderzoek af", aldus een zegsman.
In oktober 2007 legde de Opta KPN boetes op voor in totaal 2,88 miljoen euro. KPN had Opta op de hoogte moeten brengen van overeenkomsten met twee afnemers uit de grootzakelijke markt. Met de overeenkomsten gaf KPN volgens Opta de twee bedrijven selectieve prijsvoordelen en kon KPN hen als klant behouden. Hierdoor zou de mededinging negatief zijn beïnvloed. De omzet van beide diensten bedroeg ongeveer 4,5 miljoen euro over de periode van begin 2006 tot half juni 2007.